Home               Verhalen over techniek
 

Maak je Traction winterklaar

Wat handige tips als we de Traction langere tijd niet gebruiken.


Winterklaar maken of stallen voor langere tijd
Het stallen voor langere tijd van de Traction of het winter klaar maken maakt niet zo'n heel groot verschil, alleen voor het stallen in de winterperiode moet aan het koelsysteem extra aandacht worden gegeven voor wat betreft de vorstbeveiliging. Is deze nog voldoende aanwezig? Verder kunnen we volstaan met wat eenvoudige maatregelen of handelingen om eventuele problemen na de stallingsperiode zo klein mogelijk te houden.

Koelsysteem
Ook als het geen winterstalling betreft, is het handig om te weten hoe het met de vorstbeveiliging is gesteld. Wanneer er geen middelen om te meten voorhanden zijn kan een garage eventueel uitkomst bieden. Ook als de vorstbeveiliging voor het koelsysteem nog min 15 graden aangeeft, is het nodig deze te verlagen tot zeker min 26 graden Celsius wat een vrij gangbare waarde is voor de meeste koelvloeistoffen. Je weet maar nooit wat een toekomstige winterperiode kan gaan bieden!

Motor
Voor stalling tijdens de winterperiode is het verstandig de motorolie te verversen zodat diverse dopes de nodige bescherming kunnen geven. Wat voor merk olie je gebruikt maakt niet zo veel uit als het maar een klassieke motorolie is zoals een 20W50 of een SAE30.
Ook kan een klein beetje olie op de zuigers worden gedaan zodat  er bij een koude start, na de stallingsperiode, voldoende compressie overblijft. Veel smering wordt namelijk door onverdampte benzine in de cilinders weggespoeld  door gebruikmaking van de choke.

Banden
Zorg voor voldoende lucht in de banden inclusief het reservewiel en mocht de Traction wat langer stilstaan dan normaal gebruikelijk is, dan is het beter de Traction op te bokken zodat de banden en het veersysteem worden ontlast. Op de hoeken van de carrosserie kunnen dan houten klossen of steunen geplaatst worden. Op deze manier voorkom je platte kanten op het profiel van de banden. De Traction bij controle een klein stukje verplaatsen kan ook.

Deuren en achterklep
Deuren in de eerste vergrendeling om het deurrubber zijn oorspronkelijk stand terug te geven. Vergeet hierbij niet de achterklep en de voorruit ook iets open te zetten. Het deurrubber eventueel behandelen met een beschermingsmiddel en dat kan ook talkpoeder zijn. 

Accu
Beter is het om de accu te verwijderen, tenzij we over mogelijkheden beschikken om deze geladen te houden met een moderne acculader. Voor het 6 Volt type is het toch beter deze er uit te nemen en thuis op lading te houden. Af en toe belasten met een lampje en wat nog belangrijker is de accu af en toe even schudden om de zuurdichtheid overal gelijk te krijgen. Bij stilstand wordt de concentratie accuzuur onderin de accu groter, het zakt namelijk naar de bodem.

Remsysteem
Om te zorgen dat het remsysteem na afloop van de stallingsperiode nog goed functioneert zonder lekkage, het rempedaal eens in de veertien dagen of bij een controle, deze even te bekrachtigen om het vast gaan zitten van de remcupjes te voorkomen.

Vocht
Er is altijd het gevaar van een vochtige omgeving en daarom is het plaatsen van vochtvreters aan te bevelen. Ook in de Traction kunnen we een vochtvreter plaatsen zodat er geen muffe luchtjes kunnen ontstaan. Nieuw zijn de zakjes gevuld met silicagel die na de nodige vochtopname weer geregenereerd kunnen worden voor hergebruik. Deze kunnnen gedroogd worden in de zon of op de verwarming. De optimale werking van deze luchtontvochtiger is ongeveer 2- tot 4 maanden. Door het zakje te wegen kan je ook zien of het maximale vochtopnamepunt bereikt is.

Afdekken Traction
Hier moeten we wel voorzichtig mee zijn omdat condens, door temperatuurschommelingen, de carrosserie kan aantasten, ondanks het gebruik van vochtvreters. Het doek of zeil wat we gebruiken moet kunnen ademen zodat alleen stof en vuil worden tegengehouden.

Beveiligen
Als laatste is het belangrijk het dievengilde geen kans te geven voor het ontvreemden van waardevolle spullen. De Traction zelf kan het beste met een gecertificeerd stuurslot beveiligd worden wat ook door de KNAC wordt geadviseerd.
Vraag bij eventuele twijfel je verzekeringsmaatschappij welke maatregelen je tegen diefstal kunt nemen.

Koelvloeistof of antivries tot min 26 graden Celsius geeft voldoende bescherming.

Oliesoorten in overvloed alleen klassieke motorolie soorten mogen toegepast worden.

Het reservewiel wordt nog wel eens vergeten.

Heel praktisch zijn de zakjes gevuld met silicagel voor het opnemen van vocht. Deze kunnen na droging weer worden hergebruik.

Afdekken met een zeil dat kan ademen. Het moet alleen stof en vuil kunnen tegenhouden.

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 01-04-2017