Zachte banden
Het is een vervelend verschijnsel dat banden na verloop van tijd hun
druk verliezen en dus zacht worden. Bij radiaalbanden is het soms te
zien doordat de zijkant, waar hij op staat, wat uitzakt. Zo'n
uitgezakte band heeft natuurlijk meer rolweerstand wat weer gepaard
gaat met een hoger brandstofverbruik en natuurlijk meer slijtage.
Ook de veiligheid moeten we niet uit het oog verliezen omdat het
weggedrag daardoor ook anders wordt. Om het in getallen uit te
drukken zorgt twintig procent onderspanning voor dertig procent
rendementverlies van de band. Dertig procent onderspanning zorgt
zelfs voor gemiddeld vijf procent hoger brandstofverbruik.
Stikstof in de
banden
Een band met 'gewone lucht' wordt dus na een poosje zachter en dat
komt door de luchtmolecuul die zo klein is dat hij makkelijk door
het karkas van de band heengaat. Rubber is poreus en alhoewel je
band met een speciale minder poreuze rubberlaag bekleed wordt aan de
binnenkant, laat die toch langzaam de lucht ontsnappen
ook als hij eventueel van een binnenband is voorzien.
Stikstofmolecuul
Het is een vervelende
eigenschap dat de lucht in de band zomaar verdwijnt, wat defusie
genoemt wordt. Door de banddruk regelmatig te
controleren kunnen we dit voorkomen. Ook een mogelijkheid is om
stikstof in de band te doen. Het voordeel is dat deze minder
makkelijk kan verdwijnen omdat de stikstofmolecuul groter is. De band zal nu, bij een stikstofvulling, langer op druk blijven. Dat
neemt niet weg dat we de controle achterwege kunnen laten. Ook nu
zal een regelmatige controle wenselijk blijven. Een bijkomend
voordeel is wel dat stikstof wat homogener van samenstelling is
zodat bij het warmer worden van de band, deze minder uitzet. De kans
op een klapband bij hoge belasting is daardoor wat geringer. Omdat
stikstof geen vocht bevat , zoals bij lucht wel het geval is, zal
condens en dus roestvorming aan de binnenzijde van de velg
uitgesloten zijn.
Veiligheid
Bij regelmatige controle van de luchtdruk in de band zal de
veiligheid altijd gewaarborgd zijn. Een stikstofvulling zal hierin
geen grote verbetering brengen. Lucht bestaat uit 78% stikstof dus
het effect van pure stikstof ten opzichte van lucht is te
verwaarlozen. Ook bij een stikstofvulling zullen we de band
regelmatig moeten controleren. Omdat met een Traction geen hoge
snelheden worden gereden, in vergelijk met de hedendaagse
automobielen, zullen de voordelen van stikstof tov gewone lucht
grotendeels wegvallen. Stikstof biedt wel voordelen voor bijvoorbeeld
vrachtwagens, vliegtuigbanden en in de racewereld.