Home                Gereedschap overzicht
 

Slangklem of Ligerex klemband  gebruiken? 

Een Ligarex klemband verbinding is altijd mooier dan een gewone slangklem.


Ligarex klemband
Slangklemmen hebben we in diverse maten en meestal wordt er een getal op vermeld voor welke diameter hij geschikt is. Deze slangklemmen worden door ons veel gebruik en dat zien we ook bij onze Traction bij onder andere de slangen van de radiator.

Andere slangklemverbinding
Origineel is dit niet, oorspronkelijk werden deze slangklemmen uitgevoerd met een Ligarex klemband in meerdere lagen opgebouwd waarbij een speciale tang werd gebruikt voor het aanspannen.
Een heel vernuftig systeem met een strakke en professionele uitstraling. Deze Ligarex klemband wordt nog veelvuldig gebruikt bij de Citroën DS. Speciaal voor de lekzakverbinding op de as is deze constructie noodzakelijk door zijn platte afwerking. Een gewone slangklem zou hier niet voldoen omdat deze een uitstulping heeft voor de schroef die de lekzak bij het bewegen zou kunnen beschadigen.

Onbekende constructie?

Door onbekendheid is deze Ligarex klembandconstructie waarschijnlijk een klein beetje in de vergetelheid geraakt maar wanneer we deze toepassen,  ziet het er veel mooier uit. De mate van afklemming kunnen we zelf bepalen en hierbij is wat handigheid nodig bij het gebruik van de tang. Moeilijk in gebruik is het niet als we de  uitgebreide handleiding van Ligarex volgen. 

Ligarex klemband en gespen
De band van Ligarex die gebruikt wordt is wat smaller dan de gebruikelijke slangklemmen die wij kennen. De kracht van het afklemmen kunnen we zelf bepalen en is eigenlijk hetzelfde als bij het gebruik van een normale slangklem.
Het grote verschil in vergelijk met de slangklem is dat er niet alleen een band wordt gebruikt maar ook een gesp die voor de verbinding moet zorgen.
Door de band niet twee, maar drie maal over elkaar te gebruiken kunnen we de klemkracht vergroten zodat deze constructie ook geschikt is voor het gebruik van persluchtslangverbindingen.

De Ligarex klemband aanspannen met de tang
De tang is zo geconstrueerd dat een deel van de tang met een punt in het gesp gedeelte gehaakt word terwijl het andere deel van de tang het trekgedeelte vormt die verplaatst kan worden als dit nodig is. Zo kunnen we de band aanspannen terwijl we gelijktijdig de wurging in de rubberen slang zien. De hoeveelheid wurging is te vergelijken met een normale slangklem. Plaats de klembandverbinding (gesp) als het mogelijk is uit het zicht zodat alleen de band te zien is.

Toepassing Ligarex klemband
In principe kunnen Ligarex klembandverbindingen op bijna alle slangverbindingen van de Traction toegepast worden. Om enkele te noemen: slangen van het koelsysteem, stofhoezen van de stuurinrichting, stofhoezen homokineten, hoezen kruiskoppelingen enz. Voor gebruik op stofhoezen van de aandrijfassen is het zelfs noodzakelijk deze Ligarex klemband toe te passen en te gebruiken om mogelijke onbalans tegen te gaan.
Ook de rubberen aansluitstukken op de pijp van het verwarmingssysteem kunnen we vastzetten met deze klemband.

Nadelen Ligarex klembandverbindingen
Zoals vaak zijn er niet alleen voordelen te noemen van Ligarex klemband maar er zijn ook nadelen. De band is maar eenmaal te gebruiken tenzij het een grote slangverbinding is geweest dan is het soms mogelijk deze band voor een kleinere diameter slang toe te passen. Ook de gespen zijn na eenmalig gebruik wat onbetrouwbaarder geworden.

Filmpje over het gebruik van de Ligarextang
Een filmanimatie hoe de Ligarextang gebruikt wordt zie je door op onderstaande link van Youtube te klikken.
"
Filmanimatie voor het gebruik van de Ligarextang"

Opmerking filmanimatie Youtube
Op de foto rechts zien we dat het uiteinde van de band niet is platgeslagen tegen de gesp aan zoals de animatie aangeeft maar eromheen gebogen wordt zodat er geen scherpe uitsteeksels zijn. 

Klassieke verbindingsmethode Citroën
De heel oude bandverbindingen van onder andere Citroën werden uitgevoerd met een draaistaafje zoals je vroeger nog wel eens tegenkwam op conserveblikken. Er werd dan een soort sleuteltje gebruikt die om een lipje gebogen moest worden. Al draaiende werd de band op het sleuteltje gerold en hierdoor werd het conserveblikje geopend.
Deze methode, maar dan om iets vast te zetten, zien we bij de oude verbindingsmethode terug van Citroën. In plaats van de gesp van Ligarex werd hier een soort sleuteltje gebruikt die op een splitpen lijkt.





Ligarex tang

Ligarex klemband aanspannen

Ligarex klemband en gespen

Ligarex klemverbinding waarbij het uiteinde van de band om de klip is gebogen zodat er geen scherpe uiteinden meer zijn.

Een klassieke verbindingsmethode van o.a. Citroën welke nog weinig wordt toegepast.
 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 21-08-2016