Home                Verlichting overzicht
  Lichtschakelaar Werking / bediening lichtschakelaar en aansluiten van de koplampen met behulp van een koplamptester wanneer de aansluitcode is verdwenen of niet meer leesbaar is. 

Lichtschakelaar:
De lichtschakelaar van de Traction heeft diverse functies waaronder ook de bediening van de claxon. De handelingen die verricht moeten worden om bijvoorbeeld alleen het stadslicht te laten werken is wat onduidelijk aangegeven. Na enig experimenteren kom je er natuurlijk wel achter maar duidelijkheid hierin is anders. We zullen hieronder de handelingen aangeven met het resultaat wat hieruit voortvloeit.

Werking Lichtschakelaar:

     1 maal draaien = dimlicht, handel naar je toe is stadslicht.

     2 maal draaien = dimlicht. handel naar je toe is grootlicht

     Handel licht indrukken is claxon toon hoog of laag. 

    
Handel dieper indrukken is claxon hoog plus laag (voorkeur eerst hoog en dan laag kun je zelf 
     bepalen en is afhankelijk van de aansluiting op de claxon).

Aansluiting lichtschakelaar:
Foutieve aansluiting van de lichtschakelaar komt praktisch niet voor, wel verkeerde aansluitingen van de koplampen.

Aansluiting koplampen:
Voor de elektrische installatie van de Traction bestaan er verschillende schema' s bijvoorbeeld tot 1952 en na 1952. Veel verschillen in bedrading en symboliek zijn er onderling niet maar duidelijkheid staat niet hoog in het vaandel. Verder kunnen kleurcodes, aangegeven op de schema's, niet altijd voor helderheid zorgen. Om ons toch niet te verwarren met al deze gegevens is er een manier die voor iedereen toegankelijk is zonder kennis van elektriciteit en schema's lezen. De oplossing is eenvoudig, zelfs simpel zonder gebruik te hoeven maken van "moeilijke" meetinstumenten.
Belangrijk is om te beginnen met alletwee de de koplampen los te maken (bedrading) omdat ze elkaar kunnen beïnvloeden. 

Onderzijde lichtschakelaar.
Koplamptester:
We nemen expres geen voltmeter om te meten maar 3 lampjes om het nog eenvoudiger te houden. Het wordt wel een beetje knutselen maar het resultaat is verbluffend. De lampjes worden naast elkaar gelegd en verbonden met de huls, dus de buitenzijde aan de massa. De overige drie draadjes die overblijven worden naar de centrale aansluiting gevoerd. Misschien heb je nog wat lampfittingen over, anders even solderen. Bij een 6Volt installatie kun je gewoon fietslampjes gebruiken. Wanneer je alles hebt aangesloten en je bedient de lichtschakelaar dan krijg je automatisch antwoord voor je aansluitprobleem.
Antwoord 1
De lamp die altijd brandt, in welke stand de lichtschakelaar ook staat, is het stadslicht.

Antwoord 2
De overige zijn dan automatisch het dim- en grootlicht (grootlicht twee keer draaien en omhoog).

Laatste handeling:
Wanneer je de lichtfuncties gevonden hebt moet je deze draden alleen nog maar op de juiste plaats op de koplampfitting bevestigen. Als laatste de aansluitingen voor beide koplampen vaststellen. Na volledige montage van de koplampen kun je nog een algehele functietest houden.

 

Een heel gepuzzel:
Omdat de aansluitingen van de lamp ook bekend moeten zijn en de aansluitdraden vaak hun coderingen missen, wordt het een heel gepuzzel en is het meer gokken dan wijsheid om de juiste aansluitingen te krijgen. Het bepalen van de juiste aansluitingen met behulp van een multimeter geeft evenzoveel problemen omdat door lekstromen vaak niet te achterhalen is welke draad de spanning heeft die ook de stroom kan leveren. Hetzelfde komt voor met een led tester.

Oplossing: 
Door bovenstaande eenvoudige oplossing te hanteren en de functie van de lampaansluiting / fitting vast te stellen, kunnen we de functionaliteit van de verlichting herstellen.

Foto links, de praktijk:
Na veel te hebben uitgeprobeerd, met onder anderen het wisselen van de draden, kon de juiste werking van de verlichting niet worden achterhaald. Door allebei de koplampen verbonden te laten wordt het doolhof nog groter.

Voor meer informatie aansluiting koplampen kunnen we hier meer lezen.

Naar boven

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015