Nadat er met de
Traction, meerdere keren, met een behoorlijke snelheid over een
klinkerweg was gereden, bleek er na controle speling op de
achteraslagers te zijn ontstaan.
Speling
achteraslagers verhelpen
Het kan gebeuren dat na het monteren van
nieuwe lagers en afstelling hiervan na verloop van tijd (flink wat
kilometers) weer speling ontstaat. Dit kan gebeuren wanneer we
bijvoorbeeld op klinkerwegen gaan rijden. Bij controle is dan ook
gebleken dat er bij veel Tractions lagerspeling aanwezig is. Het kan
natuurlijk ook te maken hebben met slijtage aan de lagers. Door aan
de bovenzijde van de band te trekken en te duwen kunnen we er achter
komen of er inderdaad speling aanwezig is. We horen of voelen dan
een klikkend geluid wat dan duidt op speling. Als dat zo is moeten we
de lagers opnieuw afstellen. Alleen de asmoer aandraaien en de
splitpen weer plaatsen is niet voldoende. Een controle voor de
juiste afstelling kan nu volgen door het wiel weer te plaatsen en
deze een flinke zet te geven zodat hij blijft draaien. Nadat deze tot stilstand is gekomen moet het wiel iets terug willen
draaien. Dan pas is een juiste afstelling verkregen. Daarna kunnen
we wat lagervet toevoegen aan de lagers.
Dit kan door de dop met vet te vullen en deze weer te plaatsen. Dit
enige malen herhalen zodat er voldoende vet is opgeschoven en ook
het achterste lager van vet is voorzien. Daarna de dop leegmaken en
terugplaatsen. Deze vorm van lagersmeren kun je niet te vaak
uitvoeren omdat anders het vet achter de achterste lagerkeerring kan
komen.
De achteras zo dicht mogelijk bij het wiel opkrikken of het
opkrikpunt gebruiken van de Traction.
De splitpen verwijderen en de asmoer aandraaien. Meestal zal
de splitpen maar een plaats op kunnen schuiven.
De asdop met lagervet vullen.
Ook hier wordt er zoveel mogelijk lagervet in gepropt.
Dan wordt de lagerdop op de trommel geschroefd en zal het
overtollige vet door deze handeling erlangs uitkomen. Dit kunnen
we enige malen herhalen. Daarna het vet uit de lagerdop verwijderen
en deze plaatsen.
Het wiel plaatsen en de wielmoeren met een momentsleutel
aandraaien. De momentsleutel moet ingesteld staan op max. 8kgm.
Nu we toch bezig zijn kunnen we gelijk de steentjes uit de banden
verwijderen, het profiel op onregelmatigheid controleren en de band
aan de buitenzijde met de bekende bandenspry opfrissen.
Opmerking
Een kleine speling op de achteraslagers resulteert, wanneer we aan de
bovenzijde van het wiel trekken, in een grote bewegingsvrijheid
boven aan de band. Het lijkt dus erger dan dat het in werkelijkheid
is. Ondangs dit gegeven is opnieuw afstellen noodzakelijk.