Home             Afstellingen overzicht                Verhalen over techniek
 

  Lagers achteras afstellen     

Nadat er met de Traction, meerdere keren, met een behoorlijke snelheid over een klinkerweg was gereden, bleek er na controle speling op de achteraslagers te zijn ontstaan. 

Speling achteraslagers verhelpen
Het kan gebeuren dat na het monteren van nieuwe lagers en afstelling hiervan na verloop van tijd (flink wat kilometers) weer speling ontstaat. Dit kan gebeuren wanneer we bijvoorbeeld op klinkerwegen gaan rijden. Bij controle is dan ook gebleken dat er bij veel Tractions lagerspeling aanwezig is. Het kan natuurlijk ook te maken hebben met slijtage aan de lagers. Door aan de bovenzijde van de band te trekken en te duwen kunnen we er achter komen of er inderdaad speling aanwezig is. We horen of voelen dan een klikkend geluid wat dan duidt op speling. Als dat zo is moeten we de lagers opnieuw afstellen. Alleen de asmoer aandraaien en de splitpen weer plaatsen is niet voldoende. Een controle voor de juiste afstelling kan nu volgen door het wiel weer te plaatsen en deze een flinke zet te geven zodat hij blijft draaien. Nadat deze tot stilstand is gekomen moet het wiel iets terug willen draaien. Dan pas is een juiste afstelling verkregen. Daarna kunnen we wat lagervet toevoegen aan de lagers.
Dit kan door de dop met vet te vullen en deze weer te plaatsen. Dit enige malen herhalen zodat er voldoende vet is opgeschoven en ook het achterste lager van vet is voorzien. Daarna de dop leegmaken en terugplaatsen. Deze vorm van lagersmeren kun je niet te vaak uitvoeren omdat anders het vet achter de achterste lagerkeerring kan komen.

De achteras zo dicht mogelijk bij het wiel opkrikken of het opkrikpunt gebruiken van de Traction.

De splitpen verwijderen en de asmoer aandraaien. Meestal zal  de splitpen maar een plaats op kunnen schuiven.

De asdop met lagervet vullen.

Ook hier wordt er zoveel mogelijk lagervet in gepropt.

Dan wordt de lagerdop op de trommel geschroefd en zal het overtollige vet door deze handeling erlangs uitkomen. Dit kunnen we enige malen herhalen. Daarna het vet uit de lagerdop verwijderen en deze plaatsen.

Het wiel plaatsen en de wielmoeren met een momentsleutel aandraaien. De momentsleutel moet ingesteld staan op max. 8kgm.

Nu we toch bezig zijn kunnen we gelijk de steentjes uit de banden verwijderen, het profiel op onregelmatigheid controleren en de band aan de buitenzijde met de bekende bandenspry opfrissen. 
Opmerking
Een kleine speling op de achteraslagers resulteert, wanneer we aan de bovenzijde van het wiel trekken, in een grote bewegingsvrijheid boven aan de band. Het lijkt dus erger dan dat het in werkelijkheid is. Ondangs dit gegeven is opnieuw afstellen noodzakelijk.

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 07-12-2015