Aftappen en
doorspoelen
Er komt een moment dat
antivries vervangen moet worden. Misschien zit deze al heel lang in
het koelsysteem of de bescherming tegen bevriezen is te laag
geworden. De procedure is dat we eerst het koelsysteem moeten
aftappen. Bij de radiator vinden we een klein kraantje die meestal
muurvast zit. Met een combinatietang kunnen we wat meer kracht
zetten maar voorzichtigheid blijft geboden. Dan vinden we nog een
bout in het motorblok in de buurt van de verdeler. Ook deze bout wil
nogal eens vast zitten. Verbaas je niet wanneer de bout verwijderd
is en er toch geen koelvloeistof uit komt. Meestal is deze
dichtgeslibd
door ketelsteen en roest. Om deze aftapopening weer bruikbaar te
krijgen moeten we wat zwaar geschut inzetten en dat betekend dat we
met een hamer en een metalen pen proberen deze weer open te krijgen.
Zelf heb ik meegemaakt dat het aardig wat inspanning vergt voordat
je het koelwater ziet komen. Het lijkt dan alsof je een bron
aanboort. Mocht je meer geluk hebben dan komt het koelwater meteen
nadat de bout verwijderd is. Het duurt een poosje voordat ongeveer
elf liter koelvloeistof door dat kleine gaatje verdwenen is. Daarna
kunnen we aan het doorspoelen beginnen en dat gaat het beste met een
waterslang die we in de radiatoropening hangen. Het kraantje aan de
radiator eerst wat gangbaar maken en tijdelijk sluiten. Doorspoelen
totdat er geen vuil meer komt uit de aftapopening in het motorblok.
Laat het koelsysteem uitlekken en open ook even het aftapkraantje.
Het koelsysteem vullen
Sluit het aftapkraantje en plaats de aftapbout weer terug. De
aftapbout wat insmeren met kopervet zodat deze ook in de toekomst
wat makkelijker te verwijderen is. Vul het koelsysteem met
koelvloeistof of antivries, net waar je keuze naar uitgaat. Zit de
koelvloeistof boven de platen dan kan de motor gestart worden om te
zien of er voldoende in zit. Soms moet er nog wat bijgevuld worden.
Opmerking
Er zijn koelsystemen die uitgevoerd zijn met een thermostaat. Deze
moet eerst verwijderd worden tijdens het aftappen en doorspoelen. Na
het doorspoelen kan deze weer teruggeplaatst worden. Let op dat bij de
montage het
kleine gaatje in de klep aan de bovenzijde komt. Op
deze manier kan lucht in het koelsysteem makkelijker doorgelaten
worden tijdens het vullen. Zit er geen gaatje in de thermostaatklep,
boor dan hier alsnog een klein gaatje van 3mm in en zoveel mogelijk
uit het midden!
|
Het radiator aftapkraantje
heeft geen verbinding met het overstroompijpje alleen bij het openen
van het kraantje. Bij een nieuwe radiator kan het voorkomen dat het kraantje vervangen
is door een stop waarbij het overstroompijpje dan recht naar beneden
loopt.
De aftapbout bevindt zich
praktisch onder de oliepeilstok dus links van de verdeler.
|