Home                 Koelsysteem
 

Koelvloeistof vervangen 

Weet je niet meer zeker wanneer de koelvloeistof in het koelsysteem is gekomen en blijkt na meting dat de vorstbeveiligingsgrens te laag is, dan kan je deze beter  vervangen.


Aftappen en doorspoelen
Er komt een moment dat antivries vervangen moet worden. Misschien zit deze al heel lang in het koelsysteem of de bescherming tegen bevriezen is te laag geworden. De procedure is dat we eerst het koelsysteem moeten aftappen. Bij de radiator vinden we een klein kraantje die meestal muurvast zit. Met een combinatietang kunnen we wat meer kracht zetten maar voorzichtigheid blijft geboden. Dan vinden we nog een bout in het motorblok in de buurt van de verdeler. Ook deze bout wil nogal eens vast zitten. Verbaas je niet wanneer de bout verwijderd is en er toch geen koelvloeistof uit komt. Meestal is deze dichtgeslibd door ketelsteen en roest. Om deze aftapopening weer bruikbaar te krijgen moeten we wat zwaar geschut inzetten en dat betekend dat we met een hamer en een metalen pen proberen deze weer open te krijgen. Zelf heb ik meegemaakt dat het aardig wat inspanning vergt voordat je het koelwater ziet komen. Het lijkt dan alsof je een bron aanboort. Mocht je meer geluk hebben dan komt het koelwater meteen nadat de bout verwijderd is. Het duurt een poosje voordat ongeveer elf liter koelvloeistof door dat kleine gaatje verdwenen is. Daarna kunnen we aan het doorspoelen beginnen en dat gaat het beste met een waterslang die we in de radiatoropening hangen. Het kraantje aan de radiator eerst wat gangbaar maken en tijdelijk sluiten. Doorspoelen totdat er geen vuil meer komt uit de aftapopening in het motorblok. Laat het koelsysteem uitlekken en open ook even het aftapkraantje.

Het koelsysteem vullen
Sluit het aftapkraantje en plaats de aftapbout weer terug. De aftapbout wat insmeren met kopervet zodat deze ook in de toekomst wat makkelijker te verwijderen is. Vul het koelsysteem met koelvloeistof of antivries, net waar je keuze naar uitgaat. Zit de koelvloeistof boven de platen dan kan de motor gestart worden om te zien of er voldoende in zit. Soms moet er nog wat bijgevuld worden.

Opmerking
Er zijn koelsystemen die uitgevoerd zijn met een thermostaat. Deze moet eerst verwijderd worden tijdens het aftappen en doorspoelen. Na het doorspoelen kan deze weer teruggeplaatst worden. Let op dat bij de montage het kleine gaatje in de klep aan de bovenzijde komt. Op deze manier kan lucht in het koelsysteem makkelijker doorgelaten worden tijdens het vullen. Zit er geen gaatje in de thermostaatklep, boor dan hier alsnog een klein gaatje van 3mm in en zoveel mogelijk uit het midden!

Het radiator aftapkraantje heeft geen verbinding met het overstroompijpje alleen bij het openen van het kraantje. Bij een nieuwe radiator kan het voorkomen dat het kraantje vervangen is door een stop waarbij het overstroompijpje dan recht naar beneden loopt.


De aftapbout bevindt zich praktisch onder de oliepeilstok dus links van de verdeler.

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015