Home          Overzicht        


Koelvloeistof antivries 
Uit de reeks "Koelingsproblemen oplossen"
 

Water als koelmiddel heeft op de lange duur koelproblemen tot gevolg. Gelukkig zijn er nu diverse middelen verkrijgbaar tegen de vorming van roest en kalkaanslag zodat oververhitting van de motor praktisch tot het verleden zal behoren. Het hebben van een schone inwendige motor is dan wel een voorwaarde!

Historie:
Vroeger werd als koelvloeistof water in de radiateur gedaan en    's winters werd dit vervangen door  "antivries". De samenstelling bestond uit alcohol en water, maar door de snelle verdamping van alcohol werd ook wel glycerine toegepast met een eventuele toevoeging van Sodex (soda-koolzuurzout). Dit werd gedaan wanneer men niet zeker wist of het water wel neutraal was, kalk in het water. Bescherming tegen roest enz. had men toen nog niet. Deze gegevens kan je nog terug vinden in de oude instructieboekjes van de Traction Avant.

Nu
Tegenwoordig gebruikt men nog steeds etheenglycol of te wel ethyleenglycol als basisstof voor antivries. Hierin zijn diverse additieven toegevoegd zoals anticorrosiemiddel, antischuimmiddel en smeermiddel. Ethyleenglycol zelf is een kleurloze, stroperige alcohol met een zoete smaak waaraan later een kleurstof is toegevoegd. Koelvloeistoffen hebben in het algemeen een kookpunt van ongeveer 135 graden Celcius en hebben een  beveiliging tegen vorst van ongeveer min 35 graden Celcius.

Hier zien we de binnenzijde van de motor waar de cilinderbussen in hebben gezeten. Duidelijk is aan de rechterzijde van de foto de vervuiling te zien die hoofdzakelijk bestaat uit roest en kalkaanslag en aan de linkerzijde van de foto het resultaat van een schoonmaakbehandeling
Gelukkig zijn er nu middelen om roest en kalkaanslag tegen te gaan zodat we de motor optimaal kunnen koelen en de kans op het koken van de motor tot het verleden behoord.
Toevoegingen (dopes of additieven)
Voor optimale bescherming van de motor worden diverse toevoegingen toegepast, waarbij hieronder de belangrijkste vermeld staan.

Anticorrosie
Deze dient voor bescherming tegen roest en kalkaanslag voor bijvoorbeeld de radiateur en binnenzijde van de motor. Ook de waterpijp in de kop van de motor wordt hiermee beschermd als ook de radiator tegen het dichtslibben.

Antischuimmiddel
Schuim bestaat uit luchtbellen en waar lucht zit kan geen koelvloeistof zitten. Het gevolg is een slechtere warmte afvoer of overdracht en dit heeft weer tot gevolg een hogere motortemperatuur. 

Smeermiddel
Het smeermiddel dat toegevoegd wordt dient voor smering voor de afdichting van de waterpomp die wanneer hij niet gesmeerd wordt versneld kan slijten. De afdichting kan dan ook gaan lekken of piepende geluiden maken.

Er zijn 2 soorten antivries

Ethyleen Glycol (EG) Op basis van 1,2 Ethaandioliethyleenglycol 
(zeer giftig)


Propyleen Glycol (PG) Op basis van Monopropyleenglycol 


Wanneer verversen

Door het verwarmen en weer afkoelen van de motor treedt er een verouderingsproces op van de dopes in de koelvloeistof, die na een bepaalde tijd uitgewerkt raken. De verversingstermijn van de koelvloeistof wordt dan ook meestal door de fabrikant opgegeven en kan variëren van 2 tot ruim 5 jaar. Bij weinig autogebruik hebben we ook minder veroudering 
van de vloeistof en kan deze  buiten de maximale verversingstermijn, langer meegaan. Hoe lang is moeilijk te zeggen maar als we dit afzetten bij auto's die dagelijks worden gebruikt dan kunnen we bijna stellen ruim twee maal zo lang.
Een termijnoverschrijding van bijvoorbeeld een jaar hoeft op zich dan niet rampzalig te zijn. Hoeveel vorstbeveiliging nog aanwezig is kan door een optische meting  bepaald worden maar niet de kwaliteit of de aanwezigheid van dopes.

Geen verschillende soorten door elkaar gebruiken
Het is niet aan te raden verschillende soorten koelvloeistoffen door elkaar te gebruiken. Wel kan in noodgevallen gedemineraliseerd of gedistilleerd water als bijvulling worden gebruikt. Wanneer je besluit een ander soort koelmiddel te gebruiken kan je beter het koelsysteem aftappen en doorspoelen met water. Daarna het systeem vullen met de nieuwe koelvloeistof naar keuze.
Zie "
Koelvloeistof vervangen". 

Voorkeur koelvloeistof
De voorkeur gaat dan uit, als het mogelijk is, naar een koelvloeistof op basis van Propyleen Glycol, omdat die het minst schadelijk is voor het milieu en tevens een groter koelend vermogen heeft dan Ethyleen Glycol. Let wel bij het testen van deze Propylene Glycol op vorstbeveiliging, want die heeft een ander soortelijk gewicht. Sommige
antivriesmeters hebben dan ook 2 schaalbereiken zodat beide soorten gemeten kunnen worden.

Kwaliteit
Door diverse producten te vergelijken kun je ongeveer bepalen welke koelvloeistof of antivries het langste meegaat. De aanduiding Long Life is niet altijd voldoende en zegt weinig over wanneer er ververst moet worden. 


De meest voorkomende kleuren zijn rood, blauw, blauw-groen, groen, geel, oranje enz. De kleur zegt  niets over de samenstelling van de antivries. Antivries gemengd met water heet koelvloeistof.


Propyleen Glycol
.
Antivries op basis van Propyleen Glycol is bij diverse watersportwinkels verkrijgbaar en wordt daar gebruikt als vorstbeveiliging van wateropslagtanks, filters en pompen.



Voorbeeld koelvloeistof etiket.
Tegenwoordig zien we "bescherming minimaal 5 jaar of 250.000 km voor koelsystemen"op het etiket staan

Belangrijke informatie over Propyleen Glycol
Propylene Glycol wordt ook toegepast in shampoo, haarconditioner, hand- en bodylotion, huid en schoonheidscrème en deodorant. Gezien deze toepassingen is er toch een waarschuwing op zijn plaats. Door diverse onderzoeken is gebleken dat blootstelling van deze stof huidafwijkingen, nierschade en leverafwijkingen kunnen veroorzaken; het kan de celgroei remmen en schade veroorzaken aan weefsel dat huiduitslag, droge huid en huidbeschadiging tot gevolg kan hebben.

                     Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 21-12-2015