Home 






Koeling cilinderbus
Koelsysteem (Restauratie). 
Koelvloeistof vervangen
Werking koelsysteem.
Waterpijp
Waterpomp (Restauratie). 
Waterpomp smeren
Slecht rendement.
Van de in de benzinemotor ontwikelde warmte-energie wordt minder dan een vierde in nuttige arbeid omgezet. Het overige moet worden afgevoerd om te voorkomen dat enig motoronderdeel zo heet wordt dat het vastloopt. Bij vol gas verdwijnt 36% van de warmte via de uitlaat. 7% gaat verloren door inwendige wrijving en verhitting van de motorolie en 33% wordt afgevoerd via het koelsysteem. 
Er zijn twee soorten koelsystemen: direct en indirect. Bij directe koeling wordt lucht over de op de buitenzijde van de cilinders en cilinderkoppen aangebrachte koelribben geblazen. Bij indirecte koeling circuleert een koelmidel, meestal water (koelvloeistof), door de kanalen binnen in de motor. Water heeft ook een beter koelend vermogen dan
lucht en heeft als ander voordeel minder motor lawaai. 

Waterpomp


Koelsysteem .......nodig door slecht motorrendement!
   


 

De belangrijkste onderdelen van de waterkoeling zijn:

Een watermantel waarin het water de hete plekken in de motor omspoelt, zoals de cilinders, de verbrandingsruimte en de uitlaatpoorten.
Een radiateur waarin het water dat van de motor terugkomt door lucht wordt gekoeld.
Een ventilator die lucht door de radiateur aanzuigt.
Slangen boven en onder aan de radiateur voor verbinding met de koelmantel van de motor.
Een pomp om het water te laten circuleren tussen radiateur en de motor.
Een thermostaat * in de wateruitlaat van de motor om de koelwatercirculatie te beperken totdat de motor de bedrijfstemperatuur heeft bereikt. (ongeveer 80 graden Celcius). 
* Deze laatste toevoeging wordt aanbevolen en heeft als voordeel minder motorslijtage.
Vuldop.
Bij gebruik van een druksysteem is een speciale radiatorvuldop nodig. Voor onze Traction is deze niet van toepassing.

Ventilator met daarvoor de radiateur.

 

Het koelmiddel.
Het koelsysteem met water vullen is niet meer van deze tijd alhoewel water in vergelijk met koelvloeistof of antivries nog steeds superieur is wat koelend vermogen betreft. Koelvloeistof verdient de voorkeur omdat je een kant en klaar product krijgt waar weinig mee mis kan gaan. In de koelvloeistof zijn wel  kwaliteitsverschillen.
Meestal bepaalt dit soms ook de gebruiksduur!
Waterpijp cilinderkop
Een onderdeel dat we absoluut niet mogen vergeten omdat dit onderdeel bijdraagt aan een betere koelverdeling van de cilinders van onze Tractionmotor. Door het gebruik van water als koelmiddel in de eerste productiejaren van de Traction is deze koelpijp grotendeels aangetast en/of verdwenen. Hierdoor is de verdeling van koelwater niet voor alle cilinders gelijk en hebben de achterste cilinders het meeste te lijden van te hoge temperaturen.

                       Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-04-2015