Home              Motor overzicht         

         Kleppen en koeling Kleppen en afstelling zijn voor een groot deel bepalend voor het vermogen dat de motor kan leveren. Een slechte afstelling geeft meteen al vermogensverlies of in het ergste geval verbrande kleppen. Goed ingeslepen kleppen en hardstalen klepzittingen bepalen in grote mate een langere levensduur van de motor.


Kleppen en koeling:
Kleppen zitten in een positie waarbij ze behoorlijk warm, zelfs heet kunnen worden. Temperaturen van 800 graden Celsius zijn geen uitzondering. Bij hogere temperaturen, en dat komt ook voor, bereiken de kleppen temperaturen waarbij het ijzer gaat smelten. We spreken dan van een verbrande klep. Om te voorkomen dat we in deze situatie terecht komen moeten we aan een aantal voorwaarden voldoen. Voor ons zelf betekent dit dat we de klepspeling in acht moeten nemen en de ontsteking op tijd en dus in geen geval te laat afstellen. 

Maatgevingen:
De constructeur van de motor heeft ook zijn best gedaan om de klep te behoeden voor hoge temperaturen. Daarom moet de klep precies passen en de aanrakingsvlakken klep – cilinderkop aan bepaalde maatgevingen voldoen. Hoe kleiner die aanrakingsvlakken hoe beter de koeling. Wanneer een klep ingesleten is, wordt automatisch het aanrakingsvlak groter. Het drukpunt per oppervlakte eenheid neemt hierdoor af net als de koeling van de klep. Bij oudere motoren bestaat dan ook de kans dat de kleppen kunnen verbranden ondanks de goede afstelling van de kleppen en ontsteking. Bij de Traction motor is deze kans groter dan bij moderne motoren omdat de cilinderkop, waar de klep tegenaan komt, van gietijzer is gemaakt.

Inlaat- of uitlaatklep.


Gevarenzone:

Bij een rustige rijstijl kunnen we langer uit de gevarenzone blijven voor wat betreft de kans op verbrande kleppen. Wanneer er toch een koprevisie aan komt door slijtage, kun je beter hardstalen klepzetels laten monteren. Hiervan zijn de aanrakingsvlakken kleiner te slijpen en krijgen de kleppen daardoor een betere afdichting en koeling. Vaak kunnen de oude kleppen nog gebruikt worden.

Normaal gesproken verbrandt meestal de uitlaatklep. Maar er zijn uitzonderingen want wat we zien op de foto rechts is een verbrande inlaatklep.

 


Inlaatklep ingebrand.
Nieuwe klep:
Dezelfde inlaatklep maar dan nieuw. Duidelijk zien we het verschil. Denk niet dat de gladde rand  het hele aanrakingsvlak met de cilinderkop of klepzetel is want dat is niet zo. Omdat te verduidelijken kijken we naar onderstaande afbeelding.
Hier zien we toepassing van een hardstalen klepzetel (lichtblauw) met de diverse slijphoeken. Die slijphoeken voor een gietijzeren kop zijn ongeveer hetzelfde.

Zelf de kleppen inslijpen:
Het zelf inslijpen kwam vroeger regelmatig voor en is in deze tijd een beetje op de achtergrond geraakt. Sommige onder ons willen zich nog wel hieraan wagen maar het vereist toch wel wat vakmanschap en veel geduld. Het inslijpen van de kleppen werd meestal met de hand gedaan met speciaal gereedschap. Had je dit klusje na tevredenheid afgerond kon je na niet al te lange tijd weer opnieuw beginnen. Dat had meestal te maken met door de harde oppervlakte laag heenslijpen.


Inlaatklep nieuw.
          
A is de correctiehoek buiten.

B is de klepzittingdraagvlak.

C is de klepzittingbreedte.

D is de correctiehoek binnen.

E is de klepzittinghoek.

De afmeting C is afhankelijk van de grootte van de klep. Met A en D kan dus de breedte C bepaald worden. Door gebruik van een gietijzeren cilinderkop zal dus de breedte C sneller toenemen omdat dit materiaal zachter is als klepzetel van hardstaal. Met de vroegere loodtoevoeging aan de benzine werd dit slijtageproces enigszins vertraagd. Loodtoevoeging had onder andere een smerende werking op klep en klepzitting.

Hardstalen klepzittingen:

Om een betere afdichting te bereiken, worden in het materiaal van de cilinderkoppen hardstalen klepzittingen ingeperst of ingekrompen, die uit hoog belastbare legeringen bestaan.
Het eigenlijke oppervlak (
C), waarmee de afdichting wordt bewerkstelligd, heeft een breedte van 1,5 mm tot 2 mm. Er kan een nog betere afdichting worden bereikt door de zittinghoek van de klepschotel en de cilinderkop ca. 1° te laten verschillen.

Naar boven

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015