Home                  Instrumenten overzicht
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

Kilometerteller 

De kilometertellerklok was voor die tijd luxieus te noemen. Een benzine- en een Ampéremeter kwam je toen niet vaak tegen!


Kilometertellerklok
De Traction Avant werd standaard uitgevoerd met een eenvoudige instrumentenbezetting. Het belangrijkste was de snelheidsmeter die duidelijk boven het stuur prijkte. Als noodzakelijke extra's vinden we daarbij nog een brandstofmeter en een Ampére meter. Sommige oudere modellen hebben ook nog een uurwerkje in het midden van de kilometerteller zitten. Deze instrumenten zijn geen precisie instrumenten en kunnen dan ook een afwijking van zeker 10% in de aanwijzing hebben. Voor de kilometertelleraanwijzer betekent dat hij 10% teveel aangeeft. Deze afwijking is bewust zo bepaald uit veiligheidsoverweging. Als je dus in de bebouwde kom, waar bijvoorbeeld 50 km per uur gereden mag worden, 50 km per uur rijdt dan kun je nooit bekeurd worden omdat je werkelijke snelheid altijd 10 % lager ligt.
Om achter deze misaanwijzing te komen, en ook om hoeveel het gaat, kun je de kilometerteller vergelijken met een GPS apparaat.


Kilometertellerklok zonder uurwerkje

De kilometerteller van dichtbij bekeken

Hier zien we het tellermechaniek met afgenomen achterkant. De wijzernaald zit aan een plastic schijf vast die op een asje is geschoven.

De frontbehuizing is met twee schroefjes vastgezet die moeilijk zijn los te draaien, zelfs met een passende schroevendraaier.

De spiraalveer die de kilometernaald in rust op nul houdt.

Kilometertellermechanisme met opgeschoven aanwijzer.

De teller resetten na restauratie.
Aan de zijkant van de teller zien we een hefboom die er voor moet zorgen dat bij elke kilometer de teller een stapje verder gaat.

Met deze hefboom kunnen we de teller ook resetten dus op 00000 stand zetten. Handig om te weten want dan kunnen we weer met een schone lei beginnen na bijvoorbeeld een restauratie.

Afbeelding rechts
Dit tandwieltje / overbrenging zorgt er voor dat dmv een wormwiel de gereden kilometers netjes worden geregistreerd. De dagteller kan met een knop, die aan de zijkant uitsteekt, op nul gezet worden




De Werking:

De werking van de kilometeraanwijzing berust op het principe van twee magnetische velden die niet verbroken willen worden. De schijf A zit aan de kabel vast die van de versnellingsbak komt en varieert in snelheid gelijk met de eigen snelheid van de Traction. De schijf B zit aan de aanwijzer vast en moet tegen de veerdruk in, zie spiraalveer foto boven, een bepaalde stand aannemen. Hoe sneller de schijf B draait, hoe meer de veerdruk overwonnen wordt, hoe meer de aanwijzer aangeeft.

Opmerking:
Bij het verwijderen van de aanwijsnaald zal een calibratie (compensatie misaanwijzing) van de aanwijzing nodig zijn omdat het nulpunt, dus de aanwijzer in rust, geen nulpunt hoeft te zijn!
Denk hierbij aan de 10% misaanwijzing die weer ingesteld moet worden.

 

.
 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 12-07-2016