Home                    Carrosserie bescherming
 

Keuze verfsysteem voor bescherming van de carrosserie

Het is niet altijd eenvoudig het juiste te kiezen. Waar je wel voor zou willen kiezen is duurzaamheid en als het om bescherming voor je carrosserie gaat  wil je natuurlijk het beste.



Algemene eigenschappen
 

Verf moet eigenschappen bezitten om materialen zoals aluminium en staal te beschermen tegen oxidatie en roest. En dat gebeurt dan ook als we aan bepaalde voorwaarden voldoen. De fabrikant vermeldt dit dan ook op het etiket van de verfbus zodat een optimaal resultaat verkregen kan worden als we ons hieraan houden. Als basis is dit zeker voldoende maar als we verder kijken blijkt dat we aan een verflaag als bescherming niet voldoende hebben. Dit heeft te maken met de oplosmiddelen in de verf die moeten verdampen. Deze oplosmiddelen laten minuscule kleine gaatjes achter in de verf. Om ook deze gaatjes te dichten zal dus een tweede verflaag moeten worden aangebracht. Bij de derde laag hebben we dus een dampdichte laag verkregen .

2K verfsystemen
Bij twee componenten verf hebben we dit nadeel niet omdat het hier gaat om een chemische reactie waardoor eigenlijk al bij de eerste laag een dampdichte laag wordt verkregen. Omdat ook hier aanbevolen wordt om meerdere lagen toe te passen heeft dit te maken met de laagdikte. Deze biedt voor een laag te weinig mechanische bescherming.
In principe bieden beide verfsystemen, mits goed uitgevoerd, uiteindelijk dezelfde bescherming zij het dat de 2k verf als eindproduct iets duurzamer is.

Welk verfsysteem
Het beste is om op kaal staal te beginnen met een 2 componenten verfsysteem en deze af te werken met een kleur als voorkeur op dezelfde 2k basis. Noodzakelijk is dat niet omdat we ook over een 2k systeem een conventioneel verfsysteem kunnen toepassen. Andersom is het niet mogelijk! Dat heeft te maken met de verschillende uitzettingscoëfficiënten van deze verfsystemen. Dus wel over een hard verfsysteem (2k) een zacht systeem aanbrengen maar niet over een zacht systeem een 2 componenten systeem. Deze laat los en bladdert af door weersinvloeden.
Bij aanwezige roest is het in sommige gevallen verstandig eerst een roestomzetter te gebruiken. Deze werkt meestal op chemische basis en voorkomt dat er vocht onder het toekomstige verfsysteem kan komen. Hiervoor zijn verschillende producten in de handel verkrijgbaar.

Bescherming spatborden
Om te beginnen kunnen we dus starten met een 2 componenten verf als basisbescherming van 2 lagen. Hier overheen kunnen we bijvoorbeeld twee lagen Hammerite aanbrengen omdat met deze verf een behoorlijke laagdikte kan worden opgebouwd. Deze Hammerite kunnen we in meerdere lagen aanbrengen, dus nat in nat met tussen de lagen een halve dag droogtijd. Nadat deze verf is uitgehard kunnen we eventueel nog een beschermende laag aanbrengen tegen steenslag op bitumenbasis. Wanneer we het spatbord uiteindelijk op kleur afspuiten kunnen we gelijk de binnenzijde meenemen. Op deze manier hecht er dan later aan de binnenzijde minder straatvuil en blijft deze dan ook langer schoon.

Bescherming carrosserie
Voor de carrosserie kunnen we praktisch dezelfde behandelingswijze toepassen als dat we voor de spatborden hebben toegepast. Deze werkwijze biedt een langdurige bescherming waarbij we natuurlijk een periodieke controle op eventuele beschadigingen niet achterwege moeten laten.

Montage spatborden en andere onderdelen
Ondanks de goede bescherming die we hebben aangebracht blijven er nog steeds zwakke plekken over en dat is de montage van de spatborden. Bij de montage van de spatborden en natuurlijk ook bij de andere carrosseriedelen wordt een schroefbevestiging toegepast die  voor beschadigingen kunnen zorgen. Jammer en om dit te voorkomen moeten we de bouten rijkelijk insmeren met kopervet zodat een eventuele beschadiging wordt afgedekt.


Uiterlijk leek alles in orde te zijn, maar nadat de bitumenlaag was verwijderd werden de roestplekjes in het spatbord duidelijk zichtbaar. In de eerste instantie heb je dan ook een verkeerde voorstelling van bescherming die geboden wordt en dat geldt voor de hele carrosserie. Op lange termijn kunnen deze roestplekjes desastreuze gevolgen hebben.

Hier zien we, als de beschermende laag van de carrosserie wordt weggehaald (bitumen), dat er roest te voorschijn komt of beter gezegd gaten. Daarom prikte de APK keurmeester met een priem in de carrosserie om de zwakke plekken te achterhalen. En als hij ermee begon werden kleine schijnbaar onschuldige plekjes steeds grotere gaten.

Opmerking
De keuze welk verfsysteem gekozen wordt is een persoonlijke keuze en ook afhankelijk van de mogelijkheden die aanwezig zijn. Zie dit verhaal dan ook als een richtlijn maar houdt wel in gedachten dat het aantal verflagen cruciaal is voor een langdurige bescherming waarbij temperatuur en status van het materiaal (staal enz.) een grote rol spelen.

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015