Home          Elektrisch overzicht     

Kabelboom

De bekabeling, dus de hele kabelboom, even vervangen dat doe je niet zomaar of de Traction moet al gestript zijn omdat een restauratie noodzakelijk was. In zo'n geval hoeft het geen onoverkomelijk probleem te zijn.

Kabelboom vervangen of niet?
Anders wordt het wanneer alles nog in elkaar zit. Is het vervanging dan nog mogelijk? In ieder geval heel lastig omdat toch een gedeelte van de hemel-bekleding losgemaakt moet worden. Ook aan de achterzijde, dus bij de achterbank, zal het een en ander losgemaakt moeten worden.
Dan komt de vraag "is dat allemaal wel nodig". Moet de hele kabelboom wel vervangen worden omdat hij zo slecht is? Voor bijna honderd procent kan daar nee op geantwoord worden en dat heeft te maken met het feit dat de kabelboom binnen in de carrosserie niet veel te lijden heeft gehad en meestal nog in een uitstekende staat verkeerd.

Kabelboom in motorruimte:
Anders wordt het als we de kabelboom in de motorruimte bekijken. Die heeft blootgestaan aan hoge temperaturen, oliedampen en dergelijke.    Verder hebben weersinvloeden tijdens het rijden en de daardoor ontstane oxidatie van de schroefbevestiging van de draden zeker bijgedragen tot slechte contacten of verbindingen. Als we denken aan kabelboomvervanging dan zou alleen de bekabeling in de motorruimte in aanmerking komen en dat is te overzien. Met een beetje handigheid kan dat zeker zelf gedaan worden zonder over hoeven te gaan tot de monsterklus van een totale vervanging. De mogelijkheid van een extra aarddraad voor de koplampverlichting is op deze manier eenvoudig te realiseren. Uitbreiding van het aantal aansluitingen op de klemmenstrook eveneens.

Het voorste gedeelte van de kabelboom vlakbij de radiator was in een slechte staat en is dan ook vervangen met als extra een aarddraad voor de verlichting en knipperlichten

De oude kabelboom diende als voorbeeld voor het spijkerbed en kon dus zo nagemaakt worden. In principe is dat ook voor andere kabelbomen mogelijk. De draden worden dan aan de uiteinden gemerkt en er wordt een bekabelingslijst gemaakt. 

Met deze lijst kan men de draadboom kopiëren  en van kabelschoenen voorzien. Klaar voor gebruik.

Nog op het spijkerbed liggend wordt de kabelboom omwikkeld met linnen tape, zoals die vroeger ook wel toegepast werd bij sturen van de racefiets. Het is een tape waarbij aan een zijde een plakkant zit die mooi blijft zitten zonder terug te springen tijdens het omwikkelen.

Wanneer de complete kabelboom vervangen wordt door een nieuw exemplaar, plaats dan ook een zekeringkastje ter beveiliging.

De oude kabelboom heeft een wat slechtere stroomgeleiding (soortelijke weerstand) zodat wanneer er een kortsluiting optreedt, het niet meteen rampzalig hoeft te zijn.
Opmerking:
Uitzonderingen bevestigen de regel en het kan zelfs gebeuren dat door overbelasting de bekabeling aan de binnenzijde van de carrosserie is beschadigd. We zien dat vaak bij de aansluitingen van het contactslot. De eenvoudigste oplossing hiervoor is het slechte deel van de bedrading te vervangen door een nieuw gedeelte. De isolatie ter plaatse herstellen kan natuurlijk ook.

                       Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015