De
bekabeling, dus de hele kabelboom, even vervangen dat doe je
niet zomaar of de Traction moet al gestript zijn omdat een
restauratie noodzakelijk was. In zo'n geval hoeft het geen
onoverkomelijk probleem te zijn.
Kabelboom vervangen
of niet?
Anders wordt het wanneer alles nog in elkaar zit. Is het vervanging
dan nog mogelijk? In ieder geval heel lastig omdat toch een gedeelte
van de hemel-bekleding losgemaakt moet worden. Ook aan de
achterzijde, dus bij de achterbank, zal het een en ander losgemaakt
moeten worden.
Dan komt de vraag "is dat allemaal wel nodig". Moet de
hele kabelboom wel vervangen worden omdat hij zo slecht is? Voor
bijna honderd procent kan daar nee op geantwoord worden en dat heeft
te maken met het feit dat de kabelboom binnen in de carrosserie niet
veel te lijden heeft gehad en meestal nog in een uitstekende staat
verkeerd.
Kabelboom in
motorruimte:
Anders wordt het als we de kabelboom in de motorruimte bekijken. Die
heeft blootgestaan aan hoge temperaturen, oliedampen en
dergelijke. Verder hebben weersinvloeden tijdens
het rijden en de daardoor ontstane oxidatie van de
schroefbevestiging van de draden zeker bijgedragen tot slechte
contacten of verbindingen. Als we denken aan kabelboomvervanging dan
zou alleen de bekabeling in de motorruimte in aanmerking komen en
dat is te overzien. Met een beetje handigheid kan dat zeker zelf
gedaan worden zonder over hoeven te gaan tot de monsterklus van een
totale vervanging. De mogelijkheid van een extra aarddraad voor de
koplampverlichting is op deze manier eenvoudig te realiseren.
Uitbreiding van het aantal aansluitingen op de klemmenstrook
eveneens.
Het voorste gedeelte van de kabelboom vlakbij de radiator was in een
slechte staat en is dan ook vervangen met als extra een aarddraad
voor de verlichting en knipperlichten
De oude kabelboom diende als voorbeeld voor het spijkerbed en kon dus zo
nagemaakt worden. In principe is dat ook voor andere kabelbomen
mogelijk. De draden worden dan aan de uiteinden gemerkt en er
wordt een bekabelingslijst gemaakt.
Met deze lijst kan men de draadboom kopiërenen van kabelschoenen voorzien. Klaar voor gebruik.
Nog op het spijkerbed liggend wordt de kabelboom omwikkeld met linnen
tape, zoals die vroeger ook wel toegepast werd bij sturen van de
racefiets. Het is een tape waarbij aan een zijde een plakkant zit
die mooi blijft zitten zonder terug te springen tijdens het
omwikkelen.
Wanneer de complete kabelboom vervangen wordt door een nieuw exemplaar,
plaats dan ook een zekeringkastje ter beveiliging.
De oude kabelboom heeft een wat slechtere stroomgeleiding (soortelijke
weerstand) zodat wanneer er een kortsluiting optreedt, het niet
meteen rampzalig hoeft te zijn.
Opmerking:
Uitzonderingen bevestigen de regel en het kan zelfs gebeuren dat
door overbelasting de bekabeling aan de binnenzijde van de
carrosserie is beschadigd. We zien dat vaak bij de aansluitingen van
het contactslot. De eenvoudigste oplossing hiervoor is het slechte
deel van de bedrading te vervangen door een nieuw gedeelte. De
isolatie ter plaatse herstellen kan natuurlijk ook.