Home               Ontsteking overzicht       
  Eenvoudige
  Hoogspanningstester voor  Bobine
Handig
Deze hoogspanningstester is vooral handig wanneer er een storing is waarbij je niet weet of er een probleem is in het brandstofsysteem of dat de ontsteking het niet meer doet. Door even de hoogspanningstester aan te sluiten weet je meteen wie de problemen veroorzaakt.

Het controleren of er nog hoogspanning op de bobine aanwezig is, is niet zo eenvoudig. Een bougiekabel losmaken en in de buurt van de massa houden en kijken of er een vonk overspringt, is eigenlijk niet zo’n goed idee. De kans dat de bobine beschadigd raakt is mogelijk en daar zitten we niet op te wachten. Een bougie eruit halen en buiten de motor aansluiten om te proberen en te zien of er een vonk over wil springen, is meestal te veel werk en is bovendien tijdrovend. Vooral als je snel even wilt zien of het ontstekingcircuit in orde is. Het zou handig zijn om op een simpele manier te kunnen  vaststellen of er hoogspanning is. Voor lage spanningen zijn er genoeg middelen voorhanden zoals een universeelmeter of een gewoon lampje. Met de hoogspanning kan dit eigenlijk op een soortgelijke manier gebeuren. Geen lampje, maar een neonlampje die we in serie schakelen met een bougiekabel. Het neonlampje dat we nodig hebben vinden we vaak in de schakelaar zitten van stekkerdozen met verlengsnoer. Ook een 220 Volt spanningzoeker kunnen we nemen. Alleen het neonlampje zonder voorschakelweerstand kunnen we gebruiken voor onze hoogspanningstester. Door nu dat neonlampje in serie te schakelen met een van de bougiekabels kunnen we, wanneer alles goed functioneert, het neonlampje zien oplichten bij elke vonk. Nog beter is het neonlampje te plaatsen in de centrale bougiekabel dus tussen bobine en verdeler in. Bij de Traction kunnen we dan alle vier de bougie-aansluitingen controleren!
Onderdelen hoogspanningstester:
Een neonlampje 60 Volt of 220 V spanningzoeker. 
    Bougiekabel met vaste kern. 
2
contactbusjes voor de bougiekabel.                   
Siliconenkit of zelfvulkaniserende tape.



En dan nu de nodige huisvlijt:

We kunnen een eenvoudige 220 Volt spanningzoeker gebruiken die in bijna elke bouwmarkt
te verkrijgen is. Nu zijn er natuurlijk verschillende modellen maar met een beetje geluk kun je deze net zo in stukken zagen zoals op de rechter foto te zien is. 


Wat we overhouden.
Wat we overhouden en gebruiken is het middelste gedeelte waar zich het neonlampje met voorschakelweerstand in bevindt.

 


Een kleine elektrische aanpassing.
Het binnenwerk kunnen we uit de behuizing schuiven en we houden een houdertje met aan de uiteinden twee zwarte dopjes over.
Het weerstandje en het neonlampje laten we aan elkaar zitten omdat het solderen van de draadeindjes van het neonlampje onmogelijk is. Die zijn namelijk van wolfraam gemaakt.

Weerstand kortsluiten.
Omdat een weerstand niet wenselijk is voor de werking, wordt deze kortgesloten met een tiertje uit een stukje montagedraad of tweelingsnoer van een schemerlamp.
Gewoon het draadje eromheen wikkelen is voldoende. Solderen is niet nodig.

 

 

De hoogspanningstester nadert bijna zijn voltooiing.
We gaan de laatste hand leggen aan de tester door het neonlampje en de omwikkelde weerstand in de houder te schuiven en de twee zwarte dopjes weer terug te plaatsen. De dopjes zijn van geleidend materiaal gemaakt( voor alle duidelijkheid). Het geheel ook weer terugplaatsen in de oorspronkelijke spanningzoekerbehuizing waarbij aan de uiteinden hiervan de bougiekabel  wordt bevestigd.
Het bevestigen betekent het er tegen aan schuiven van de bougiekabel waarvan het uiteinde van de bougiekabel iets is aangestript.



Hier dan de hoogspanningtester die met minimale en eenvoudige middelen is samengesteld.

Afwerking.
Om het geheel niet uit elkaar te laten vallen is hier de overgang van kabel en neonlampbehuizing afgeplakt met zelfvulkaniserende tape. Met krimpkous of kit kan dit ook. Als laatste solderen we aan de uiteinden van de bougiekabel de contactklemmetjes.


En dan nu het testen.
Een duidelijk oplichtend neonlamje bij stationair draaiende motor. Zelfs bij daglicht was de werking van het neonlampje goed zichtbaar. Het neonlampje gaf zelfs meer licht bij toenemend toerental. Wanneer de lichtopbrengst wat tegenvalt kun je eventueel een kijkvenstertje maken. De lichtopbrengst is een beetje afhankelijk van het gebruikte neonlampje.

Het prototype.
Op de foto hierboven zien we het resultaat van ons fröbelwerk. Dit prototype verdient natuurlijk verbetering maar we hebben in ieder geval een tester die zijn dienst kan bewijzen op momenten waarbij de vraag opkomt: "werkt de ontsteking wel"?.

Voordelen hoogspanningstester.
Deze zelfgemaakte hoogspanningstester is voor 6- en voor 12 Volt bobines te gebruiken.
Altijd een gesloten hoogspanningcircuit waarbij het per ongeluk krijgen van een schok is uitgesloten.
We kunnen de kabel van de hoogspanningstester zodanig lang maken dat we, alleen achter het stuur bij een startpoging, duidelijk het oplichtende neonlampje kunnen waarnemen. Zeker handig als we alleen een probleem op moeten lossen!

Nog een andere manier van hoogspanning meten.
Een andere mogelijkheid om de hoogspanning op aanwezigheid te controleren is een stroboscoop gebruiken, die voor het dynamisch afstellen van de ontsteking wordt gebruikt. Deze werkt op de pulsen die op het moment van ontsteking doorgegeven worden naar de sensor/voeler (zie schuifdoos rood). We zien dan een mooie flits die zelfs met veel omgevingslicht waarneembaar is. Deze ontsteekpulsen zijn alleen aanwezig als er ook daadwerkelijk hoogspanning is. De grootte van de ontsteekspanning kan door beide meetmethoden niet bepaald worden, daar heb je speciale meetapparatuur voor nodig.

Opmerking.
De extra draden aan de stroboscooplamp zijn voor zijn eigen voedingsspanning en voor het meten van de contacthoek.

Naar boven

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015