Home            Ontsteking overzicht
 

Hoogspanning op lekkage testen

Meerdere testmogelijkheden met onze hoogspanningstester die zelfs een lekkage kan opsporen!


Motor loopt stationair onrustig
De motor loopt alleen stationair onrustig en functioneert bij hogere toerentallen of snelheden normaal. Zie ook het verhaal uit de N
ieuwsbrief 61 waarbij uiteindelijk het probleem was terug te voeren naar de bougies. Deze waren nog niet zo lang geleden vervangen en hadden amper een paar duizend kilometer er op zitten. Door deze te vervangen was het probleem opgelost. 

Meerdere mogelijkheden
Toevallig waren het in dit geval de bougies maar er zijn meer mogelijkheden die een onrustige loop van de motor kunnen veroorzaken. In de meeste gevallen betreft het het ontstekingssysteem zoals bijvoorbeeld een verkeerde ontstekingafstelling, contactpuntjes die niet goed zijn afgesteld of slechte bougiekabels en zelfs de bobine kan inwendig een kortsluiting vertonen. Nou denken we zo'n beetje alles gehad te hebben maar er zijn ook twijfelgevallen waarbij het probleem niet zo voor de hand ligt.

Hoogspanningslekkage
Soms komt het voor dat zelfs nieuwe onderdelen zoals bijvoorbeeld bougiekabels kunnen lekken. Hierbij kan in het donker een lichtblauwe kleur rondom de bougiekabels worden waargenomen. Dit is ionisatie van de lucht veroorzaakt door de hoogspanning, het zogenaamde corona effect. Ook als dit effect niet wordt waargenomen wil het nog niet zeggen dat er geen lekkage is!

Hoogspanningslekkage opsporen
Ook kan met onze
hoogspanningstester een lekkage worden opgespoord door de ene zijde aan de massa te houden en met de andere kant van de kabel het hoogspanningscircuit af te tasten. In het ergste geval zien we het neonlampje oplichten op een plaats waar dat niet hoort te gebeuren. Op de foto boven zien we een lekkage midden op de verdelerkap.
Voer de test in het donker uit zodat precies de plaats waar een lekkage is beter kan worden gezien.

Rotorkap probleem
Aan het oog onttrokken en praktisch niet te zien had een haarscheurtje in de rotorkap voor een onrustige stationairloop van de motor gezorgd. Bij lage buitentemperaturen viel het probleem nog wel mee maar naarmate de motor warmer werd kwam het onrustige staionair draaien van de motor sterker naar voren. 

Handige hoogspanningstester
Zonder hoogspanningstestlampje en de controle in het donker was de lekkage moeilijk op te sporen geweest zoal omdat je dit niet verwacht bij een rotorkap die vrij nieuw is. Hieruit blijkt dat je altijd op je hoede moet zijn bij aanschaf van nieuwe onderdelen. Door slechte kwaliteit van diverse onderdelen kunnen we dus vaker geconfronteerd worden met storingen van gelijke aard.

Pijl A wijst naar de rotorkap van de verdeler waarbij de hoogspanningstester oplicht, zie pijl B.
Hier wordt midden op de rotorkap een lekkage waargenomen. Dit zou het onrustige lopen van de motor kunnen verklaren.


Het neonlampje van de hoogspanningstester hier wat uitvergroot voor de duidelijkheid.

Meerdere scheurtjes in de tuiten van de verdelerkap zorgden voor hoogspanningslekkage.

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 17-10-2016