De kruislings ontstane krasjes moeten
ongeveer haaks over elkaar liggen en dit moeten we regelmatig
controleren of dat het geval is. Het vereist enige oefening om tot
een bevredigend resultaat te komen.
Meestal
wordt honen toegepast om roestplekjes in de cilinder weg te werken
en deze moeten dan ook echt helemaal verdwenen zijn voor een optimaal
resultaat. De opzet van deze bewerking is om een betere hechting
te verkrijgen voor de smeerolie of anderzijds. Wanneer er een
betere hechting is, is er ook een betere smering en dus ook een
betere afdichting en tevens koeling. Goed beschouwd heeft
honen alleen maar voordelen.
Het
is niet altijd nodig om nieuwe onderdelen zoals remcilinders
te kopen. Als de beschadiging of roestvorming niet al te grote
vormen heeft aangenomen kunnen we volstaan met honen, natuurlijk
wel nieuwe remcupjes of zuigerveren monteren.
Voor cilinderbussen is het aan te raden een professioneel bedrijf
hiervoor in te schakelen omdat cilinderbussen na verloop van tijd
ovaal worden door slijtage en dit niet zondermeer even gehoond kan
worden. Hiervoor zijn extra handelingen nodig wat kotteren genoemd
word.
De kosten voor het hoongereedschap kan variëren van een paar
tientjes tot meer dan 50 Euro's voor gebruik in cilinderbussen.
|