Home                    Verhalen over techniek
 


    Honen 

Wat is honen?
Honen is het kruislings aanbrengen van kleine krasjes in een cilindervormig voorwerp zoals bijvoorbeeld in een cilinderwand van een automotor of in een remcilinder. Deze krasjes worden aangebracht met speciaal hoongereedschap zoals op de foto te zien is. Dit hoongereedschap kent verschillende uitvoeringen en is afhankelijk van de toepassing die gekozen wordt. Voor ons gebruik wordt gekozen voor een aandrijving met boormachine terwijl er ook andere methodes van bewerken zijn middels hydraulisch mechanische systemen. De opzet is eigenlijk de slijpsteentjes in ingeklapte toestand in het te honen voorwerp brengen en daarna de positie aan te laten nemen van het voorwerp. Na dit moment wordt de boormachine met een niet al te hoog toerental in werking gesteld en een heen en weer gaande beweging gemaakt. De slijpsteentjes moeten tijdens dit proces gesmeerd worden met schone remolie en we moeten daar niet zuinig mee zijn.

Hoongereedschap met 2 en 3 steentjes te plaatsen in een boormaschine.
Toerental van de boormachine maximaal 2400 omw/min.

De kruislings ontstane krasjes moeten ongeveer haaks over elkaar liggen en dit moeten we regelmatig controleren of dat het geval is. Het vereist enige oefening om tot een bevredigend resultaat te komen.

Meestal wordt honen toegepast om roestplekjes in de cilinder weg te werken en deze moeten dan ook echt helemaal verdwenen zijn voor een optimaal resultaat. De opzet van deze bewerking is om een betere hechting te verkrijgen voor de smeerolie of anderzijds. Wanneer er een betere hechting is, is er ook een betere smering en dus ook een betere afdichting en tevens koeling. Goed beschouwd heeft honen alleen maar voordelen.

Het is niet altijd nodig om nieuwe onderdelen zoals remcilinders te kopen. Als de beschadiging of roestvorming niet al te grote vormen heeft aangenomen kunnen we volstaan met honen, natuurlijk wel nieuwe remcupjes of zuigerveren monteren. 
Voor cilinderbussen is het aan te raden een professioneel bedrijf hiervoor in te schakelen omdat cilinderbussen na verloop van tijd ovaal worden door slijtage en dit niet zondermeer even gehoond kan worden. Hiervoor zijn extra handelingen nodig wat kotteren genoemd word. 
De kosten voor het hoongereedschap kan variëren van een paar tientjes tot meer dan 50 Euro's voor gebruik in cilinderbussen.
 
                                                                                             


Na het honen schoon maken met spiritus en voor montage en conservering van bewegende "natte" remdelen zoals remcups, remzuigers cilinderwanden en afdichtingen Ate 5368 gebruiken.
Het verdraagt DOT3, DOT4 en DOT5.1 remvloeistoffen.

Naar boven

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015