Home                     Remsysteem overzicht   

Handrem afstellen en gebruik

Een goed werkende handrem moet de Traction op een lichte helling op zijn plaats kunnen houden.

Functie en werking handrem
De handrem van de Traction dient als parkeerrem, dus niet om de Traction tijdens het rijden tot stilstand te brengen . De handrem wordt bediend met een handel die aan de bijrijderkant uit het schutboard steekt. Door aan deze handel (stand verticaal) te trekken en daarna linksom (met de klokmee) te verdraaien wordt een mechanisme in werking gesteld waarbij de achterwielen worden vastgezet. Om de handrem te ontgrendelen moet eerst de handel naar rechts gedraaid worden waarna hij teruggeschoven kan worden in het schutboard. Voor het wegrijden op een helling is de handrem nodig om de Traction op zijn plaats te houden. Er is dan ook om praktische redenen voor een handrem gekozen. Omdat we maar twee voeten hebben kunnen we ook maar twee pedalen bedienen en dat is het gaspedaal en het koppelingspedaal en is het niet mogelijk om ook nog een voetrem te bedienen. Alleen in noodgevallen wanneer de voetrem is uitgevallen kan geprobeerd worden de Traction met de handrem tot stilstand te brengen.


Goede werking handrem
We hebben gezien in bovenstaand verhaal dat een goed werkende handrem cruciaal kan zijn in noodgevallen maar ook functioneel is bij verkeersverrichtingen. We moeten wel zorgen dat de handrem ook doet waar hij voor staat en dat betekent dat hij goed afgesteld moet zijn.


Verkeerd gebruik handrem
Laat de handrem bij het aantrekken niet ratelen. Het veroorzaakt alleen maar slijtage en is trouwens een slechte gewoonte. Een goede rij-instructeur zal je bij het autolessen hierop wijzen en dit afraden.
Bij een reeds aanwezige slijtage kan de handrem uit de lock schieten en dat is minder leuk wanneer de Traction op een helling staat.


Afstelling handrem
Het probleem voor een goede afstelling zit bij de Traction in de staaldraadkabels. Deze kunnen oprekken, vast gaan zitten op de plaats waar de binnenkabel in de buitenkabel overgaat. Het smeren van deze buitenkabel kan alleen maar tijdens de montage omdat bij nieuwe kabels de smeernippels ontbreken. Ook kunnen de handremkabels in lengte verschillen vandaar dat er, tijdens het afstellen, niet altijd gelet moet worden op de lengte van de draadeinde maar op de doorhang van de kabels.
Zorg in ieder geval dat de handrem gaat werken bij de derde klik. Door de staalkabels in het midden naar beneden te trekken kan je controleren of deze gelijk zijn in doorhang en als dat zo is zullen de remmen ook gelijktijdig aangrijpen.



Foto rechts:
De handremkabels op doorhang controleren. Dit is eenvoudig vast te stellen door met een rolmaat de afstand te meten tussen kabel en de bodem van de carrosserie. De doorhang moeten voor beide kabels ongeveer gelijk zijn.


Opmerking

Het is mogelijk dat er verkeerde veertjes zijn gemonteerd in de trommelbehuizing. Deze veertjes bezitten wel het aantal windingen maar het veermateriaal is wat dikker zodat de lengte begrensd wordt. Een paar windingen eraf knippen is een mogelijke oplossing.

Voordat je begint met de handremafstelling
De handrem mag je alleen maar afstellen als eerst de remschoenen zijn afgesteld!
Zie ook
"Remleiding ontluchten en remmen afstellen".


Handgreep handrem.

Hier zien we afstelpunten van de handremkabels. Houd deze punten goed gesmeerd en controleer tijdens het onderhoud op loszittende staaldraadjes van de kabel.

Door roest kan de binnenkabel in de buitenkabel vast gaan zitten. Zorg dat hier voldoende watervast vet zit om inwateren te voorkomen

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 12-06-2018