Functie
en werking handrem
De handrem van de Traction dient als parkeerrem, dus niet om de
Traction tijdens het rijden tot stilstand te brengen . De handrem
wordt bediend met een handel die aan de bijrijderkant uit het schutboard steekt.
Door aan deze handel (stand verticaal) te trekken en daarna linksom
(met de klokmee) te verdraaien wordt een mechanisme in werking gesteld waarbij de
achterwielen worden vastgezet. Om de handrem te ontgrendelen moet
eerst de handel naar rechts gedraaid worden waarna hij teruggeschoven
kan worden in het schutboard. Voor het wegrijden op een helling is
de handrem nodig om de Traction op zijn plaats te houden. Er is dan
ook om praktische redenen voor een handrem gekozen. Omdat we maar
twee voeten hebben kunnen we ook maar twee pedalen bedienen en dat
is het gaspedaal en het koppelingspedaal en is het niet mogelijk om
ook nog een voetrem te bedienen. Alleen in noodgevallen wanneer de
voetrem is uitgevallen kan geprobeerd worden de Traction met de
handrem tot stilstand te brengen.
Goede werking
handrem
We hebben gezien in bovenstaand verhaal dat een goed werkende
handrem cruciaal kan zijn in noodgevallen maar ook functioneel is
bij verkeersverrichtingen. We moeten wel zorgen dat de handrem ook
doet waar hij voor staat en dat betekent dat hij goed afgesteld moet
zijn.
Verkeerd
gebruik handrem
Laat de handrem bij het aantrekken niet ratelen. Het veroorzaakt
alleen maar slijtage en is trouwens een slechte gewoonte. Een goede
rij-instructeur zal je bij het autolessen hierop wijzen en dit
afraden.
Bij een reeds aanwezige slijtage kan de handrem uit de lock schieten
en dat is minder leuk wanneer de Traction op een helling staat.
Afstelling handrem
Het probleem voor een goede afstelling zit bij de Traction in de
staaldraadkabels. Deze kunnen oprekken, vast gaan zitten op de
plaats waar de binnenkabel in de buitenkabel overgaat. Het smeren
van deze buitenkabel kan alleen maar tijdens de montage omdat bij
nieuwe kabels de smeernippels ontbreken. Ook kunnen de handremkabels
in lengte verschillen vandaar dat er, tijdens het afstellen, niet altijd gelet moet
worden op de lengte van de draadeinde maar op de
doorhang van de kabels.
Zorg in ieder geval dat de handrem gaat werken bij de derde klik.
Door de staalkabels in het midden naar beneden te trekken kan je
controleren of deze gelijk zijn in doorhang en als dat zo is zullen
de remmen ook gelijktijdig aangrijpen.
Foto rechts:
De handremkabels op
doorhang controleren. Dit is eenvoudig vast te stellen door met een
rolmaat de afstand te meten tussen kabel en de bodem van de
carrosserie. De doorhang moeten voor beide kabels ongeveer gelijk
zijn.
Opmerking
Het is mogelijk dat er verkeerde veertjes zijn gemonteerd in de
trommelbehuizing. Deze veertjes bezitten wel het aantal windingen
maar het veermateriaal is wat dikker zodat de lengte begrensd wordt.
Een paar windingen eraf knippen is een mogelijke oplossing.
Voordat je begint met de
handremafstelling
De handrem mag je alleen maar afstellen als eerst de remschoenen
zijn afgesteld!
Zie ook "Remleiding ontluchten en
remmen afstellen".
|

Handgreep handrem.

Hier zien we
afstelpunten van de handremkabels. Houd deze punten goed gesmeerd en
controleer tijdens het onderhoud op loszittende staaldraadjes van de
kabel.

Door roest kan de
binnenkabel in de buitenkabel vast gaan zitten. Zorg dat hier
voldoende watervast vet zit om inwateren te voorkomen
|