Voor
optimaal gebruik van de handrem zijn er wat punten die wat extra
aandacht verdienen zoals afstelling, onderhoud en bediening.
De handrem is bij de Traction Avant gekoppeld op de achterwielen en
daardoor lopen de remkabels onder de auto door in het midden
ondersteund door een beugeltje. Deze kabel loopt grotendeels onbeschermd
en het is daarom belangrijk deze te conserveren met
watervast vet bijvoorbeeld kopervet.
De afstelling van de remschoenen is grotendeels bepalend voor de goede
werking van de handrem. Vooral als men nieuwe remschoenen heeft
gemonteerd, zal in de eerste periode vaker afstelling plaats
moeten vinden voor het goed functioneren van de handrem.
Bij deze buitenkabelaanslag kan gemakkelijk vuil en water naar binnen
komen. Geef dit punt bij onderhoud extra aandacht.
Hier de vergrendelconstructie van de handrem. Beweeg nooit de
handremhandel met een klikkend geluid in de handremstand. Beweeg
hem dus zonder klikken en verdraai dan pas de handgreep om te
blokkeren voor de remfunctie.
Wanneer dit achterwege wordt gelaten treedt extra slijtage op van het
vergrendelingsmechanisme en kan er na veelvuldig gebruik
(misbruik) spontaan uit springen.
Het materiaal van deze vergrendeling is namelijk niet zo slijtvast en een
juiste behandelingwijze voorkomt het loskomen van de handrem.
Ook de blokkeerveer heeft veel te lijden van verkeerde handelingen.
Behoorlijk ingesleten en met moeite nog te repareren door er een bus
overheen te plaatsen.
Hier zien we de stalen bus geplaatst om veerslijtage te voorkomen en ook
breken tegen te gaan.
Handrem
afstelling: Wanneer de handrem aangetrokken
wordt en deze in de derde tand staat, moeten de beide achterwielen
gelijk aankomen en bij de vierde tand gaan blokkeren.