Middelen
tegen roest.
Roest
in de benzinetank is niet nieuw, middelen hiertegen ook niet!
Diverse fabrikanten zoals Bardahl en vele anderen leveranciers
leveren middelen tegen roest in de benzinetank. Deze waren hiermee
in de jaren 60 al actief op de markt. Rustbuster heeft zelfs
middelen om de benzinetank aan de binnenzijde van een coatinglaag te
voorzien.
Water
in de benzinetank is ook niet nieuw. Denk maar aan het niet afvullen
van de benzinetank in koude wintermaanden. Condens en dus water in
de tank is dan het gevolg.
Een
ongevraagd voordeel van ethanol is dat we geen spiritus meer hoeven
te gebruiken om van het water in de benzinetank, veroorzaakt door
condens, af te komen. Spiritus (alcohol) gaat een verbinding aan met
water en verdwijnt daardoor vanzelf met de benzine. Ook in de
carburateur!
Goedkopere
oplossing.
Een
goedkopere oplossing is bovensmering toepassen. Deze toepassing
geeft voldoende bescherming, mits juist gedoceerd, tegen roest in de
brandstoftank. Bijkomend voordeel is dat de carburateur ook nog
gesmeerd wordt.
Deze
behandeling werd door Citroën aanbevolen bij nieuwe motoren tijdens
het inloopproces en tijdens de wintermaanden. Hiermee werd gezorgd
voor extra smering op kritische plaatsen in de motor. Nu het
overwegen waard om deze toevoeging continue toe te passen.
Overige
onderdelen zoals slangen en de brandstofpomp en carburateur.
De invloed van ethanol
op deze onderdelen is meer gokken dan wijsheid. Sommige denken dat
deze onderdelen zomaar oplossen of opzwellen. Niets is minder waar.
Dat er bepaalde stoffen aan het materiaal worden onttrokken en
daardoor wat brozer kunnen worden is waar. Maar dat heeft ook tijd
nodig, veel tijd. Hoeveel tijd is voor de meeste mensen ook een
vraag en we kunnen rustig stellen dat voordat we op
kwaliteitsverlies kunnen rekenen we zeker een tiental jaren verder
zijn.
Ongeveer hetzelfde verschijnsel treffen we ook aan in de
watersport. De verstaging ofwel het staande want ( de kabels die de
mast overeind houden) op een zeilschip zijn meestal gemaakt van
roestvast (roestvrij) staal. Door invloeden van zoutwater treedt er
een verzwakking op van het roestvast staal door onttrekking van
bepaalde stoffen uit dit materiaal. Deze verzwakking is pas na velen
jaren meetbaar en dan moet het schip wel deze tijd op zee
hebben vertoeft. Niemand maakt zich daar zorgen over want er wordt
gewoon gesteld dat deze om de twintig jaar vervangen dienen te
worden. Verzekeringsmaatschappijen houden hier trouwens ook rekening
mee bij eventuele calamiteiten.
Conclusie.
Een
andere brandstof zoals super 98 of voor additieven kiezen is niet zo
zinvol omdat in beide gevallen op een meerverbruik gerekend moet
worden. Omdat onderdelen zoals de carburateur enz.
een bepaalde levensduur hebben, sproeiers kunnen ook slijten,
moeten we rekening houden dat deze eerder dan we gewend zijn
vervangen dienen te worden. Wanneer precies kan eigenlijk niemand
zeggen want de praktijk zal dat uit moeten wijzen. Middelen
tegen roest, additieven, toepassen is alleen voor de leverancier van
deze producten winstgevend want die profiteren van onze onkunde en
geloofwaardigheid en deze middelen zijn vrij kostbaar in gebruik.
Het percentage
bijmenging ethanol bij de benzine hoger dan 10% vereist volgens
Europeesche wetgeving dan pas een aanpassing van de huidige
standaard verbrandingsmotoren. Dus we hebben nog even tijd om ons
dan echt zorgen te maken.
Als laatste opmerking wil ik hierbij toevoegen dat je beter de onderdelen
kunt vervangen wanneer
ze er aan toe zijn en dat is waarschijnlijk het meest voordeligst
en ook het meest aannemelijk.
Aanbeveling
bij gebruik van E10:
Pas bovensmering continu toe zoals bij het verhaal "Toevoegingen"
of "Bovensmering"
wordt omschreven. (Bovensmering, een vergeten onderwerp).
Monteer een extra benzinefilter en vervang deze regelmatig. (let op
de doorstroompijl op het filter).
Lees ook het verhaal "Andere
tijden of teruggaan in de tijd".
|