Home           Brandstofsysteem               Verhalen over techniek

 
 
Het probleem ethanol en de verhitte gemoederen (2011).
    Geen wetenschappelijke uitleg maar een beetje nuchter en technisch bekeken.


Ethanol in de benzine.
Ethanol ( wordt 10%) in de benzine houdt de gemoederen de laatste tijd behoorlijk bezig. Veel mensen maken zich ongerust over de verhalen die ze nu hierover lezen en horen. Automobielfabrikanten dragen ook hun steentje bij en geven onduidelijke informatie waar de  oldtimerbezitters niet betrokken worden bij deze toch belangrijke materie. Dit bevordert niet direct de gemoedsrust. Deze groep wordt een beetje aan hun lot overgelaten omdat deze categorie blijkbaar niet meetelt. Alles bij elkaar genomen zijn er te veel verhalen die te technisch of moeilijk te begrijpen zijn en te weinig informatie bevatten waar je iets mee kan. Moeten we ons nu echt zorgen maken zoals sommige mensen ons doen geloven of niet. Een voordeel is dat een oldtimer zoals een Traction Avant weinig Hightech onderdelen bevat ten opzichte van moderne automobielen. Er kan dus duidelijk wat minder stuk gaan.


Laten we eens de nadelen bekijken waar het om gaat en in grote  lijnen een paar dingen vaststellen:

  • Het brandstofverbruik gaat iets omhoog omdat er wat restwater in de ethanol aanwezig is. Anders gezegd, de energiedichtheid van ethanol is lager. (De ethanol droger maken, minder water, kan wel maar is te kostbaar) Water in de brandstof levert immers geen energie. Extra verbruik is ongeveer de helft van het aantal procenten van de toevoeging ethanol. Dus 10% ethanol toevoeging geeft een extra brandstofverbruik van ongeveer 5%. Het een en ander is ook afhankelijk van rijstijl en motorafstellingen.

  • Het roestprobleem neemt iets toe en vooral in de brandstoftank. De aanwezige roest lost door ethanol op en gaat dan verder met roesten en kan dan verstopping in filters veroorzaken. Doordat de opgeloste deeltjes veroorzaakt door ethanol kleiner zijn is het raadzaam extra filters te plaatsen en/of vaker te vernieuwen. 

  • Sommige rubberen onderdelen,  zoals brandstofslangen, kunnen daar iets minder goed tegen en verharden, drogen uit of worden poreus door de inwerking van ethanol. Waarschijnlijk is dat pas op de lange duur merkbaar.

  • En onderdelen waarvan de carburateur en brandstofpomp gemaakt zijn hebben een iets korter leven omdat ze broos kunnen worden of het materiaal zwelt op.  Dit kan pas na vele jaren vastgesteld worden!  Ook de smering van deze onderdelen kan minder zijn en daardoor treedt dan verhoogde slijtage op. Denk bijvoorbeeld eens aan de gaskleplagering .

  

 

 

Wat kunnen we hiertegen doen of ondernemen?

Middelen tegen roest.
Roest in de benzinetank is niet nieuw, middelen hiertegen ook niet!  Diverse fabrikanten zoals Bardahl en vele anderen leveranciers leveren middelen tegen roest in de benzinetank. Deze waren hiermee in de jaren 60 al actief op de markt. Rustbuster heeft zelfs middelen om de benzinetank aan de binnenzijde van een coatinglaag te voorzien.
Water in de benzinetank is ook niet nieuw. Denk maar aan het niet afvullen van de benzinetank in koude wintermaanden. Condens en dus water in de tank is dan het gevolg.
Een ongevraagd voordeel van ethanol is dat we geen spiritus meer hoeven te gebruiken om van het water in de benzinetank, veroorzaakt door condens, af te komen. Spiritus (alcohol) gaat een verbinding aan met water en verdwijnt daardoor vanzelf met de benzine. Ook in de carburateur!

Goedkopere oplossing.
Een goedkopere oplossing is bovensmering toepassen. Deze toepassing geeft voldoende bescherming, mits juist gedoceerd, tegen roest in de brandstoftank. Bijkomend voordeel is dat de carburateur ook nog gesmeerd wordt.
Deze behandeling werd door Citroën aanbevolen bij nieuwe motoren tijdens het inloopproces en tijdens de wintermaanden. Hiermee werd gezorgd voor extra smering op kritische plaatsen in de motor. Nu het overwegen waard om deze toevoeging continue toe te passen.

Overige onderdelen zoals slangen en de brandstofpomp en carburateur.
De invloed van ethanol op deze onderdelen is meer gokken dan wijsheid. Sommige denken dat deze onderdelen zomaar oplossen of opzwellen. Niets is minder waar. Dat er bepaalde stoffen aan het materiaal worden onttrokken en daardoor wat brozer kunnen worden is waar. Maar dat heeft ook tijd nodig, veel tijd. Hoeveel tijd is voor de meeste mensen ook een vraag en we kunnen rustig stellen dat voordat we op kwaliteitsverlies kunnen rekenen we zeker een tiental jaren verder zijn.
Ongeveer hetzelfde verschijnsel treffen we ook aan in de watersport. De verstaging ofwel het staande want ( de kabels die de mast overeind houden) op een zeilschip zijn meestal gemaakt van roestvast (roestvrij) staal. Door invloeden van zoutwater treedt er een verzwakking op van het roestvast staal door onttrekking van bepaalde stoffen uit dit materiaal. Deze verzwakking is pas na velen jaren meetbaar en dan moet het schip wel deze tijd op zee hebben vertoeft. Niemand maakt zich daar zorgen over want er wordt gewoon gesteld dat deze om de twintig jaar vervangen dienen te worden. Verzekeringsmaatschappijen houden hier trouwens ook rekening mee bij eventuele calamiteiten.

Conclusie.
Een andere brandstof zoals super 98 of voor additieven kiezen is niet zo zinvol omdat in beide gevallen op een meerverbruik gerekend moet worden. Omdat  onderdelen zoals de carburateur  enz. een bepaalde levensduur hebben, sproeiers kunnen ook slijten,  moeten we rekening houden dat deze eerder dan we gewend zijn vervangen dienen te worden. Wanneer precies kan eigenlijk niemand zeggen want de praktijk zal dat uit moeten wijzen. Middelen tegen roest, additieven, toepassen is alleen voor de leverancier van deze producten winstgevend want die profiteren van onze onkunde en geloofwaardigheid en deze middelen zijn vrij kostbaar in gebruik. Het percentage bijmenging ethanol bij de benzine hoger dan 10% vereist volgens Europeesche wetgeving dan pas een aanpassing van de huidige standaard verbrandingsmotoren. Dus we hebben nog even tijd om ons dan echt zorgen te maken.
Als laatste opmerking wil ik hierbij toevoegen dat je beter de onderdelen kunt vervangen wanneer ze er aan toe zijn en dat is waarschijnlijk het meest voordeligst en ook het meest aannemelijk.

Aanbeveling bij gebruik van E10:
Pas bovensmering  continu toe zoals bij het verhaal "
Toevoegingen"  of  "Bovensmering" wordt omschreven. (Bovensmering, een vergeten onderwerp). 
Monteer een extra benzinefilter en vervang deze regelmatig. (let op de doorstroompijl op het filter).
Lees ook het verhaal "
Andere tijden of teruggaan in de tijd".

                    Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 17-01-2019