Home         Motor overzicht        


 
Drukgroep - Koppelingsplaat


Aan de drukvingers kon je zien dat er veel van het koppelingspedaal gebruik was gemaakt. Bij verdere demontage van de drukgroep kon ook het lager verwijderd worden met een speciale lagertrekker. Hier het lager al gedeeltelijk uit het vliegwiel genomen.
Afmetingen: 17x40x12 mm
SKF nr. 6203
Beschermplaat voor het lager en bij vervanging kiest je eventueel voor een stofdicht type. De voering voor deze koppelingsplaat was totaal verdwenen en aan vervanging toe. De drukgroep was dus niet veel bijzonders meer.
Aan de drukvingers zaten platte kanten en dat maakt het koppelen extra moeilijk bij het schakelen. Het soepel schakelen is dan niet meer mogelijk en het is dan alles of niets. Een complete drukgroep dus aangeschaft inclusief koppelingsplaat en lagers. Bij het in elkaar zetten van de drukgroep met koppelingsplaat wordt een hulpas gebruikt om deze onderdelen te centreren. Bij het samenvoegen van de motor en versnellingsbak kan je deze dan gemakkelijker aan elkaar koppelen.
Nieuwe drukgroep:
Links op de foto een nieuwe drukgroep uit Zeeland. Compleet afgesteld en klaar voor directe montage. Nieuw wil zeggen gereviseerd, schoongemaakt en gespoten. Alle onderdelen zijn gecontroleerd of door andere vervangen waardoor weer een goede drukgroep verkregen word.
Ondanks de grote zorg van samenstelling van de drukgroep kan het gebeuren dat er missers tussen zitten waar je niets aan kan doen.
Veel voorkomende problemen:
Versleten drukvingers drukgroep (platte kanten).

Versleten koppelingsplaat (geen voering meer of losse klinknagels).

Versleten lager Vliegwiel.

Slecht afgestelde drukgroep of veren die onderling verschillen. 

Gebruik koppeling:
Gebruik de koppeling zo kort mogelijk. Op het moment dat de auto begint te rollen is verder gebruik van de koppeling niet meer nodig. Laat de koppelingsplaten dus zo min mogelijk slippen en dat geldt voor alle versnellingen. Hierdoor voorkomt je platte kanten aan de drukvingers en een vroegtijdig versleten koppelingsplaat.
Tijdens het rijden voet weg van het koppelingspedaal. (slechte gewoonte).
Toch komt het wel eens voor dat de de auto schokkend wegrijd tijdens het op laten komen van het koppelingspedaal
.
Daarom wat meer gas geven en de koppeling wat meer laten slippen. Ook nieuwe koppelingsplaten moeten inlopen zoals dit ook bij nieuwe remvoeringen het geval is. Lange stilstand zorgt ook voor wat vliegroest op het vliegwiel vooral bij een vochtige omgeving en kan door wat meer slippen van de koppeling verwijderd worden. Wegrijden tegen een helling op is ook een oplossing. Het gebruik van een slippende koppeling natuurlijk niet overdrijven.

Naar boven

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015