Aan de drukvingers kon je zien dat er veel van het koppelingspedaal
gebruik was gemaakt.
Bij verdere demontage van de drukgroep kon ook het lager verwijderd
worden met een speciale lagertrekker.
Hier het lager al gedeeltelijk uit het vliegwiel genomen.
Afmetingen: 17x40x12 mm
SKF nr. 6203
Beschermplaat voor het lager en bij vervanging kiest
je eventueel voor een
stofdicht type.
De voering voor deze koppelingsplaat was totaal verdwenen en aan
vervanging toe.
De drukgroep was dus niet veel bijzonders meer.
Aan de drukvingers zaten platte kanten en dat maakt het koppelen extra
moeilijk bij het schakelen. Het soepel schakelen is dan niet meer
mogelijk en het is dan alles of niets.
Een complete drukgroep dus aangeschaft inclusief koppelingsplaat en
lagers.
Bij het in elkaar zetten van de drukgroep met koppelingsplaat wordt een
hulpas gebruikt om deze onderdelen te centreren. Bij het
samenvoegen van de motor en versnellingsbak kan je deze dan
gemakkelijker aan elkaar koppelen.
Nieuwe
drukgroep:
Links op de foto een nieuwe drukgroep uit Zeeland. Compleet
afgesteld en klaar voor directe montage. Nieuw wil zeggen gereviseerd, schoongemaakt en gespoten. Alle onderdelen zijn
gecontroleerd of door andere vervangen waardoor weer een goede
drukgroep verkregen word.
Ondanks de grote zorg van samenstelling van de drukgroep kan het
gebeuren dat er missers tussen zitten waar je niets aan kan doen.
Veel
voorkomende problemen:
Versleten drukvingers drukgroep (platte kanten).
Versleten koppelingsplaat (geen voering meer of losse klinknagels).
Versleten lager Vliegwiel.
Slecht afgestelde drukgroep of veren die onderling
verschillen.
Gebruik koppeling: Gebruik de koppeling zo kort mogelijk.
Op het moment dat de auto begint te rollen is verder gebruik van de
koppeling niet meer nodig. Laat de koppelingsplaten dus zo min
mogelijk slippen en dat geldt voor alle versnellingen. Hierdoor
voorkomt je platte kanten aan de drukvingers en een vroegtijdig
versleten koppelingsplaat.
Tijdens het rijden voet weg van het koppelingspedaal. (slechte
gewoonte).
Toch komt het wel eens voor dat de de auto schokkend wegrijd tijdens
het op laten komen van het koppelingspedaal.
Daarom wat
meer gas geven en de koppeling wat meer laten slippen. Ook nieuwe
koppelingsplaten moeten inlopen zoals dit ook bij nieuwe
remvoeringen het geval is. Lange stilstand zorgt ook voor wat
vliegroest op het vliegwiel vooral bij een vochtige omgeving en kan
door wat meer slippen van de koppeling verwijderd worden. Wegrijden
tegen een helling op is ook een oplossing. Het gebruik van een
slippende koppeling natuurlijk niet overdrijven.