Distributieketting
Traction Avant
In veel automotoren heeft de distributieketting plaats moeten maken
voor een distributieriem. Kostentechnisch is een distributieriem
goedkoper te produceren en is tevens geruislozer en compacter. De
distributieketting heeft echter ten opzichte van de riem minder
onderhoud nodig. Ook gaat de distributieketting langer mee maar is
zeker ook aan slijtage onderhevig. Een duidelijke indicatie van een
versleten ketting is het gerammel of geklapper dat hij kan
produceren. Afhankelijk van het onderhoud cq smering kan de ketting
100 000 km tot zelfs 150 000 km meegaan. Om van het gerammel of
geklapper van de ketting af te komen kan een kettingspanner
gemonteerd worden die dan weer voor een rustiger loop van de motor
kan zorgen. De slijtage is natuurlijk in volle gang maar deze
spanner zorgt dan voor enig uitstel voor het vervangen van deze
distributieketting. Wanneer besloten wordt deze distributieketting
te vervangen, zullen ook de tandwielen moeten worden vernieuwd omdat
de openingen tussen de tanden ovaal uitgesleten kunnen zijn.
Voor
dat je geklapper of gerammel hoort zijn er andere kenmerken die zich
kunnen aandienen. Allereerst is een onrustige loop bij stationair
toerental al een indicatie voor een versleten of te slappe ketting.
Het motorprogramma wat vast ingesteld is in de vorm van de nokkenas
zal het moment van ontsteking wat vroeger of wat later doen
instellen hetgeen de onrustige loop van de motor verklaart. Bij het
verhogen van het motortoerental verdwijnt dit verschijnsel en zal er
verder niets meer waargenomen worden. Ook zal de kleptiming iets
veranderen en dat kan weer meer brandstofverbruik tot gevolg hebben.
Ook een verkeerde montage van de distributieketting kan een
onrustige loop bij stationair motortoerental geven. Enige
bijstelling van het ontstekingstijdstip kan soelaas bieden, maar is
zeker geen oplossing. Een
versnelde slijtage van de distributieketting kan optreden wanneer de
oliesproeier verstopt is geraakt door vervuiling of dat de oliedruk
te laag is geworden door slijtage van de oliepomp.
|
Distributiezijde Traction Avant.
De rode pijl geeft de kettingspanner aan die
een mogelijke oplossing moet geven tegen een onrustige loop van de
Traction motor.
|