Impregneren
van holle ruimten
De deur is een
hoofdstuk apart omdat daar diverse problemen in schuilen die niet
altijd zo een twee drie op te lossen zijn. Er zijn plaatsen waar
je absoluut niet bij kunt komen en het vereist wat vindingrijkheid
om dat op te lossen. Nemen we bijvoorbeeld de deurstijl, dan zien
we ruimtes die moeilijk te behandelen zijn. Onderdompelen in
beschermende vloeistoffen zoals dat meestal in fabrieken gebeurt
is bij ons om praktische redenen niet mogelijk. Elektro forese is
ook zo'n manier van beschermen, waarbij de verf elektrisch wordt
geladen en daardoor neerslaat op het materiaal, maar ook daar
missen we de apparatuur voor. Blijft alleen Owatrol over of een
ander goedwerkend impregneer- middel, die in de deurstijl wordt
gegoten waarbij tevens de deur wordt gekanteld om zodoende de
vloeistof in elk hoekje en gaatje te laten komen. Wees niet zuinig
met deze behandeling en zet ook een lekbak onder de deur zodat ook
de uitgelekte vloeistof weer hergebruikt kan worden. Neem de tijd
om alles goed te laten drogen voordat we verder gaan. Nadat deze
behandeling is voltooid kan de buitenzijde van de deur gereinigd
worden met thinner of wasbenzine.
De onderzijde van de
deuren zijn wel heel erg roestgevoelig. Preventieve bescherming
tijdens de ontwikkeling van de Traction was toen nog onbekend
terrein!
Deur
"Neem de tijd voor elk onderdeel, maar maak geen
eeuwigheid van het totaal"
Roest
voorkomen
Zwakke plek
van de deur is nog altijd de onderzijde omdat door het iets
schuinlopen er water in kan blijven staan. Impregneren tegen
roestvorming is altijd aan te bevelen. De te behandelende deur
moet dan wel in een nog redelijke conditie verkeren. Te laat is
het nooit, alleen wordt de aanwezige roestvorming gestopt en
hopelijk is dat dan afdoende. 100% zekerheid heb je dan niet!
Zeker doen als je van plan bent om de deur op korte termijn te
restaureren of op te knappen.
Foto
rechts
Het sluitingsmechanisme is robuust uitgevoerd en zal dan ook na
jarenlang gebruik weinig slijtage vertonen. Schoonmaken en van
nieuw vet voorzien zal het enige zijn wat nodig is.
Doorslijpschijven
Rotte plekken
in deur of andere delen van de Traction Avant kun je het beste
uitslijpen met een haakse slijpmachine met de speciaal daarvoor
gefabriceerde doorslijpschijf. Deze is extra dun zodat weinig
materiaal wordt weggehaald. De warmte inbreng is daardoor ook
minimaal. Het slijpen vereist daardoor ook minder inspanning zodat
gecontroleerder geslepen kan worden. De normale doorslijpschijf is
2,4 mm dik, terwijl de speciale schijf precies de helft is dus 1,2
mm (zie foto links) met een doorsnede van 125 mm rond.