Home  


 

Deurbegrenzing
Deurbekleding
Deurreparatie
Raam
Raambediening
Raamgeleiding
Scharnierreparatie
Schuren
Spuiten en plamuren
Impregneren van holle ruimten
De deur is een hoofdstuk apart omdat daar diverse problemen in schuilen die niet altijd zo een twee drie op te lossen zijn. Er zijn plaatsen waar je absoluut niet bij kunt komen en het vereist wat vindingrijkheid om dat op te lossen. Nemen we bijvoorbeeld de deurstijl, dan zien we ruimtes die moeilijk te behandelen zijn. Onderdompelen in beschermende vloeistoffen zoals dat meestal in fabrieken gebeurt is bij ons om praktische redenen niet mogelijk. Elektro forese is ook zo'n manier van beschermen, waarbij de verf elektrisch wordt geladen en daardoor neerslaat op het materiaal, maar ook daar missen we de apparatuur voor. Blijft alleen Owatrol over of een ander goedwerkend impregneer- middel, die in de deurstijl wordt gegoten waarbij tevens de deur wordt gekanteld om zodoende de vloeistof in elk hoekje en gaatje te laten komen. Wees niet zuinig met deze behandeling en zet ook een lekbak onder de deur zodat ook de uitgelekte vloeistof weer hergebruikt kan worden. Neem de tijd om alles goed te laten drogen voordat we verder gaan. Nadat deze behandeling is voltooid kan de buitenzijde van de deur gereinigd worden met thinner of wasbenzine.

De onderzijde van de deuren zijn wel heel erg roestgevoelig. Preventieve bescherming tijdens de ontwikkeling van de Traction was toen nog onbekend terrein!
Deur

"Neem de tijd voor elk onderdeel, maar maak geen eeuwigheid van het totaal"

   
Roest voorkomen
Zwakke plek van de deur is nog altijd de onderzijde omdat door het iets schuinlopen er water in kan blijven staan. Impregneren tegen roestvorming is altijd aan te bevelen. De te behandelende deur moet dan wel in een nog redelijke conditie verkeren. Te laat is het nooit, alleen wordt de aanwezige roestvorming gestopt en hopelijk is dat dan afdoende. 100% zekerheid heb je dan niet! Zeker doen als je van plan bent om de deur op korte termijn te restaureren of op te knappen.

Foto rechts
Het sluitingsmechanisme is robuust uitgevoerd en zal dan ook na jarenlang gebruik weinig slijtage vertonen. Schoonmaken en van nieuw vet voorzien zal het enige zijn wat nodig is.
 
Doorslijpschijven
Rotte plekken in deur of andere delen van de Traction Avant kun je het beste uitslijpen met een haakse slijpmachine met de speciaal daarvoor gefabriceerde doorslijpschijf. Deze is extra dun zodat weinig materiaal wordt weggehaald. De warmte inbreng is daardoor ook minimaal. Het slijpen vereist daardoor ook minder inspanning zodat gecontroleerder geslepen kan worden. De normale doorslijpschijf is 2,4 mm dik, terwijl de speciale schijf precies de helft is dus 1,2 mm (zie foto links) met een doorsnede van 125 mm rond.


Doorslijpschijven

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015