Home                 Verhalen over techniek
 

Carburateur bevriezingverschijnselen

Onder bepaalde condities kunnen carburateurs bevriezingsverschijnselen vertonen waardoor de motor met horten en stoten afslaat en verder rijden niet meer mogelijk is.


Lage buitentemperaturen
In de zomermaanden zorgt de carburateur meestal voor weinig problemen wat de temperatuur betreft.
Wordt de buitentemperatuur wat lager, zoals in het najaar gebruikelijk is, dan kan de carburateur voor problemen zorgen. Door verdamping van benzine in de carburateur wordt warmte onttrokken en zorgt hierdoor voor een extra temperatuurverlaging. Deze temperatuurverlaging kan het vriespunt bereiken waardoor er ijsvorming ontstaat in de carburateur. Dit proces is grotendeels afhankelijk van de hoeveelheid vocht in de buitenlucht. Er is niet veel vocht voor nodig om de carburateur te laten bevriezen.

Plotselinge temperatuurdaling

Het begint bij de start wanneer je weg wil rijden en het gaspedaal wordt ingetrapt. Op dit moment wordt veel benzine gevraagd door de motor waardoor er een plotselinge temperatuurdaling optreedt die de venturi of een gedeelte van de carburateur laat bevriezen. Veel gas geven versterkt dus het proces omdat een grote hoeveelheid benzine ook veel warmte vraagt om te verdampen. Hierdoor kan de temperatuur in korte tijd zo snel dalen dat ijsvorming optreedt.
Het is vaak ook het moment waarbij de motor nog te weinig warmte heeft ontwikkeld om de carburateur op te warmen. Dit bevriezingsverschijnsel duurt nooit heel erg lang maar kan wel op een lastig of ongewenst moment plaatsvinden. Heb je deze bevriezingsverschijnselen wel eens meegemaakt tijdens het wegrijden, wacht dan iets langer voor dat je gaat rijden. Door uitstraling van motor en uitlaatspruitstuk naar de carburateur toe wordt het bevriezingsgevaar van de carburateur een stuk minder.

Belemmering opwarming carburateur

Het hitteschild wat zich tussen carburateur en spruitstuk bevindt, die eigenlijk bestemd is om extreme hitte van de motor tegen te houden, vormt een belemmering tijdens het opwarmen van de carburateur bij het starten.

Luchtfilterinlaat omschakelen
Vandaar dat sommige automobielen zoals de latere Citroën DS-en zijn uitgerust met de mogelijkheid de luchtinlaat van het luchtfilter om te schakelen naar het uitlaatspruitstuk toe. Hierdoor wordt door een omweg de carburateur alsnog van warmte voorzien zodat de kans op bevriezing praktisch tot het verleden behoort. Bij de Traction ontbreekt deze voorziening.

Toeval bevriezingsgevaar?
Het bevriezingsgevaar van de carburateur is in de meeste gevallen gewoon toeval terwijl er ook Tractions zijn die hier altijd last van kunnen hebben. Het is dan ook  vaak de manier van starten, chokegebruik en het moment van wegrijden, die eigenlijk voor iedereen anders is, die voor bevriezingsverschijnselen kan zorgen.

Warmte uitstraling moet bevriezings - verschijnselen voorkomen. Neem dus wat tijd voordat je gaat wegrijden, wanneer er zich bevriezingsverschijnselen voordoen, zodat de motor en/of het uitlaatspruitstuk de gelegenheid krijgt om  voor voldoende warmte uitstraling te zorgen.

Hitteschild carburateur die tegen de extreme hoge temperatuur van het uitlaatspruitstuk moet beschermen.

Hier een voorbeeld van een luchtfilter van de Traction. Bij al deze luchtfilters ontbreekt een "wintervoorzienig"

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015