Lage
buitentemperaturen
In de zomermaanden zorgt de carburateur meestal voor weinig
problemen wat de temperatuur betreft. Wordt
de buitentemperatuur wat lager, zoals in het najaar gebruikelijk is,
dan kan de carburateur voor problemen zorgen. Door verdamping van
benzine in de carburateur wordt warmte onttrokken en zorgt hierdoor
voor een extra temperatuurverlaging. Deze temperatuurverlaging kan het vriespunt bereiken waardoor er ijsvorming ontstaat in de
carburateur. Dit proces is grotendeels afhankelijk van de
hoeveelheid vocht in de buitenlucht. Er is niet veel vocht voor
nodig om de carburateur te laten bevriezen.
Plotselinge temperatuurdaling
Het begint bij de start wanneer je weg wil rijden en het gaspedaal
wordt ingetrapt. Op dit moment wordt veel benzine gevraagd door de
motor waardoor er een plotselinge temperatuurdaling optreedt die de
venturi of een gedeelte van de carburateur laat bevriezen. Veel gas
geven versterkt dus het proces omdat een grote hoeveelheid benzine
ook veel warmte vraagt om te verdampen. Hierdoor kan de temperatuur
in korte tijd zo snel dalen dat ijsvorming optreedt. Het
is vaak ook het moment waarbij de motor nog te weinig warmte heeft
ontwikkeld om de carburateur op te warmen. Dit
bevriezingsverschijnsel duurt nooit heel erg lang maar kan wel op
een lastig of ongewenst moment plaatsvinden. Heb je deze
bevriezingsverschijnselen wel eens meegemaakt tijdens het wegrijden,
wacht dan iets langer voor dat je gaat rijden. Door uitstraling
van motor en uitlaatspruitstuk naar de carburateur toe wordt het
bevriezingsgevaar van de carburateur een stuk minder.
Belemmering opwarming carburateur
Het hitteschild wat zich tussen carburateur en spruitstuk bevindt, die
eigenlijk bestemd is om extreme hitte van de motor tegen te houden,
vormt een belemmering tijdens het opwarmen van de carburateur bij het starten.
Luchtfilterinlaat
omschakelen
Vandaar dat sommige automobielen zoals de latere Citroën DS-en zijn
uitgerust met de mogelijkheid de luchtinlaat van het luchtfilter om
te schakelen naar het uitlaatspruitstuk toe. Hierdoor wordt door een
omweg de carburateur alsnog van warmte voorzien zodat de kans op
bevriezing praktisch tot het verleden behoort. Bij de Traction
ontbreekt deze voorziening.
Toeval
bevriezingsgevaar?
Het bevriezingsgevaar van de carburateur is in de meeste gevallen
gewoon toeval terwijl er ook Tractions zijn die hier altijd last van kunnen
hebben. Het is dan ook vaak de manier van starten, chokegebruik en het moment van wegrijden, die eigenlijk voor iedereen anders
is, die voor bevriezingsverschijnselen kan zorgen.
|
Warmte uitstraling
moet bevriezings - verschijnselen voorkomen. Neem dus wat tijd voordat
je gaat wegrijden, wanneer er zich bevriezingsverschijnselen voordoen,
zodat de motor en/of het uitlaatspruitstuk de gelegenheid krijgt
om voor voldoende warmte uitstraling te zorgen.
Hitteschild carburateur die tegen de extreme hoge temperatuur van
het uitlaatspruitstuk moet beschermen.
Hier een voorbeeld van een luchtfilter van de Traction. Bij al deze
luchtfilters ontbreekt een "wintervoorzienig"
|