Home          Brandstofsysteem       


 
Carburateur 


Solex valstroomcarburateur met startsproeier. In geen geval de sproeier bezetting proberen te veranderen want dat loopt meestal op een teleurstelling uit. De sproeiers zelf zijn ook aan slijtage onderhevig en moeten daarom alleen door het zelfde type vervangen worden. Het schoonmaken van de carburateur moet voorzichtig en met perslucht worden gedaan. De carburateur is een precisie instrument die van fabriekswege nauwkeurig en met de juiste sproeierbezetting is afgesteld. Nieuwe carburateur Solex 32PBIC geplaatst hopende op een vlekkeloze werking omdat de oude al een heel leven achter de rug had. Vuil in de carburateur wat je niet verwacht ondanks een extra benzinefilter in de leiding en niet echt zuinig te krijgen ondanks diverse afstellingen. 
 (Stationaire afstelling en lucht/brandstof regeling).
November 2009.
Nu de auto bijna 10000 km heeft gereden, is het verbruik afgenomen en is nu ongeveer 1 op 10 geworden, wat niet slecht te noemen is.
Luchtfilter Miofiltre gespoten met een gewoon spuitbusje, kan dus ook om een mooi resultaat te krijgen. Een sticker erop en het ziet er meteen compleet uit.

Onderhoud luchtfilter:
Filterelement uitnemen, afborstelen en van binnen naar buiten schoonblazen met perslucht.
Metaalwolelement uitnemen, reinigen in bv. benzine en laten drogen, daarna in motorolie dompelen, uit laten lekken en weer monteren.



Benzinefilter
Wanneer de tank van de auto wordt gevuld, kan er met de benzine vuil en water binnenkomen.  Om te voorkomen dat dit vuil zich in de carburateur zou kunnen verzamelen en de sproeiers verstoppen, zijn in de brandstoftoevoer verscheidende filters ingebouwd. Een tamelijk grof filter in de tank houdt de grotere vuildeeltjes tegen. De benzinepomp heeft gewoonlijk eveneens een filter en om te voorkomen dat er toch vuildeeltjes in de carburateur komen, wordt er nog een benzine filter geplaatst tussen de brandstofleiding benzinetank en de brandstofpomp.

Afstellen Carburateur:

Het afstellen van carburateur met vaste sproeiers: 
Van de carburateur met vaste sproeiers zijn de sproeiermaten door de fabrikant bepaald en als gevolg daarvan wordt de werking van de carburateur bij hogere toerentallen dan ook nauwelijks door een bij stationair draaien uitgevoerde afstelling van het mengsel beïnvloed. 

Stationair afstelling: 
Breng de motor op de normale bedrijfstemperatuur en stel de smoorklep aanslagschroef A zó af, dat de motor iets sneller dan stationair loopt. Draai de mengselschroef B daarna in of uit tot de motor  sneller begint te lopen. Draai de schroef zover in dat het toerental gaat afnemen en daarna weer iets uit om tot een maximaal toerental toppunt te komen. Halverwege deze beide standen zal de afstelling redelijk zijn. Let er daarom op hoeveel slagen de schroef moet worden verdraaid om van de ene uiterste stand in de andere te komen. In de middenstand behoort de motor gelijkmatig te lopen. Draai de smoorklep aanslagschroef daarna iets terug tot de motor normaal stationair loopt. Eventueel kan de mengselschroef nu nog iets worden bijgesteld, waardoor de motor nog gelijkmatiger gaat lopen. De mengselschroef mag nooit te vast worden aangedraaid omdat deze een conisch uiteinde heeft, dat in een klein gaatje valt. Beide kunnen gemakkelijk worden beschadigd wanneer er een te grote kracht op wordt uitgeoefend.

           

Opmerking carburateur co2 afstelling:
In de praktijk is gebleken dat in de meeste gevallen na alle optimale afstelling van de kleppen, ontsteking en carburateur de co2 waarde praktisch niet onder de 5% te krijgen is. Wanneer  we toch deze 5% aanhouden loopt de motor stationair onrustig. Een redelijke co2 waarde ligt ongeveer tussen de 5- en 10%. Wanneer we dit handmatig willen bereiken en dit later zouden controleren met een co2 tester dan komen we al gauw uit op een waarde van 15% en meer! Dus als het even kan de co2 uitstoot laten controleren bij een garage en eventueel bijstellen tot dat de motor nog net lekker rustig stationair loopt. Klassieke motoren hebben over het algemeen een hoger co2 aandeel bv. de 2CV 9% en alle ID/DS modellen boven de 8% co2.

Naar boven 

                         Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015