Home  

Brandstofsysteem in het kort
Het brandstofsysteem bestond vroeger uit een carburateur en brandstoftank verbonden met een leiding. Deze brandstoftank stond hoger dan de carburateur waardoor geen brandstofpomp nodig was. Later werd uit veiligheidsoverweging de brandstoftank naar achteren geplaatst waardoor nu wel een brandstofpomp nodig is. De carburateur heeft in moderne auto's zijn tijd gehad en heeft plaats moeten maken voor een mono- of multipoint-inspuitsysteem waarmee brandstof in de cilinders van de motor wordt gespoten
 
 
Brandstofsysteem
 
 
Benzinemeter Tankvlotter
Bovensmering
Brandstofgever 
Brandstofleiding  
Brandstofmeter
Brandstofpomp
Brandstofslang  
Brandstoftank

Carburateur
Carburateur probleem oplossen
Carburateur smeren  
Carburateur sproeierbezetting
Chokegebruik funest
Ethanol in benzine

Geen brandstof  
Nadieselen
Luchtfilter onderhoud
Reparatie brandstofpomp

Tankaansluiting  
Vapour Lock  
Vapour lock deel 2
Vlotternaald  
Vuil in het brandstofsysteem
Werking luchtfilter
  
       
Brandstofsysteem restaureren
Bij het brandstofsysteem zien we materialen en onderdelen die zeker aandacht verdienen. De carburateur kunnen we soms nog repareren en als dat niet mogelijk is vervangen. Bij de brandstofleiding is dat meestal niet mogelijk, deze is van ijzer en vaak doorgeroest. Vervanging is dan de enige optie. Hier kan dan een koperen leiding voor gebruikt worden. Van de brandstoftank kunnen we hetzelfde zeggen, roest en soms ook nog lek . Een behandeling met een binnencoating is misschien te overwegen. Zo zijn er meer onderdelen met problemen die stuk voor stuk beoordeeld moeten worden of ze nog bruikbaar zijn.
Tankaansluiting
De aansluiting van de brandstoftank naar de brandstofleiding wordt gedaan door middel van een slangetje die over beide pijpuiteinden wordt geschoven zonder gebruik te maken van slangklemmen. hierdoor kan na verharding van het rubberen slangetje valse lucht worden aangezogen. Wanneer we alsnog slangklemmetjes willen plaatsen is dat praktisch onmogelijk vanwege ruimtegebrek!
 
Biobrandstoffen en overheidsbeleid
De doelstelling van de Europese Unie is dat in 2010  5,75% van de brandstof in het vervoer van biologische afkomst is. Hieraan heeft de Nederlandse overheid invulling gegeven door middel van het besluit biobrandstoffen wegverkeer 2007. In 2007 moest 2% van de benzine als biobrandstof worden geleverd, meestal in de vorm van bij-menging. Vanaf dat jaar neemt het aandeel jaarlijks met 1,25% van het totaal toe. De laatste ontwikkeling is, dat om milieu redenen de norm van bijmenging zal worden gesteld op 3,75% in 2009 en 4% in 2010. Dat laatste is officieel bekendgemaakt door minister Cramer op 13 oktober 2008 in een brief aan de Tweede Kamer.

hE15

hE15 is een brandstof die bestaat uit 15% ethanol en  85% uit Euro 95-benzine. 
Op 7 juli 2008 werd het eerste tankstation in Nederland door minister Cramer geopend. Door gebruik te maken van natte ethanol in plaats van droge (E15) zijn de kosten voor het produceren vergelijkbaar met die van Euro-95. Gezien deze samenstelling moet ook op een meerverbruik gerekend worden. Water in de benzine, weliswaar in procenten, maar toch, het levert geen energie maar wel roest in onze brandstoftank!
Voor meer informatie over dit onderwerp lees dan het verhaal over "
Ethanol in de benzine".

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 06-08-2018