Home                Ontsteking overzicht                               

Bougiekabel

Maak je eigen bougiekabels voor een betere en bedrijfszekere werking van je ontsteking, waardoor een optimaal rendement van de motor wordt verkregen. 
Gereedschap bij het zelf maken van bougiekabels

Nadeel kant en klare bougiekabels voor de Traction Avant
Normaal gesproken kopen we de bougiekabels compleet van een handelaar of we vinden een aanbieding op een beurs. Het nadeel is wanneer we een complete set aanschaffen de kabels van de verdeler af naar de bougie toe niet goed zijn geproportioneerd. Naar de eerste cilinder toe gaat meestal nog wel, maar de kabels naar de andere cilinders toe zijn vaak te lang. Er ligt dan een flinke krul in waardoor ze heen en weer kunnen slingeren. Niet zo best voor kabels die van een koolkern zijn voorzien. 
Opmerking:
Dat compleet gekochte kabels zo lang zijn heeft deels te maken met de weerstand die nodig is voor het ontstoren van radio en TV. (zie foto rechts)

Kant en klare bougiekabels Moderne auto’s
De techniek heeft niet stilgestaan en dat zien we dan ook terug in de uitvoering hiervan.
Zo zien we bij moderne automobielen dat de bougiekabels precies op maat zijn gemaakt en ook nog zijn vastgezet met klemmen om het slingeren tegen te gaan. De pasvorm is vaak zo dat verwisselen van de kabels onderling praktisch niet mogelijk is.


Bougiekabels zelf maken voor een betere pasvorm
  
Wanneer we een klein beetje handig zijn kunnen we de bougiekabels ook zelf maken.  Diverse handelaren op beurzen bieden bougiekabels aan per meter en ook op het internet zijn diverse leveranciers te vinden die bougiekabels per meter verkopen. Wanneer we dus de kabels per meter kunnen kopen, hebben we ook de mogelijkheid om deze netjes op lengte te maken. Pasvorm op maat dus. Bij sommige verdelers worden de bougiekabels geschroefd maar er zijn ook verdelers waarbij contactbussen nodig zijn. Ook deze zijn los te koop en meestal in een verpakking van 50 stuks. Door de lage prijs van deze contactbusjes hoeft dat geen bezwaar te zijn. 
Vroeger en nu in het kort
Als we teruggaan in de tijd dan zien we dat de bougiekabels voor de eerste automobielen waren gemaakt  van koperen draad of strip. Veel later werd de kabel uitgevoerd met isolatie maar wel met koperen kern. De koolstofkern kabels kwamen pas op de markt toen storingen veroorzaakt door de ontsteking van automobielen veel overlast veroorzaakten voor radio en televisie. Door koolstof in de kabels te verwerken ontstond een weerstand die deze storingen grotendeels onderdrukte. Nu zijn alle nieuwe auto’s uitgevoerd met kabels met koolstof kern. De isolatie is geen plastic meer zoals vroeger maar van siliconen waardoor dit materiaal  beter bestand is tegen hitte en olie.
Keuze van de bougiekabels
Bougiekabels heb je in diverse uitvoeringen en kwaliteiten en dan komt meteen de vraag welke is voor ons het beste geschikt. In principe heb je twee soorten bougiekabels. Bougiekabels met koolstof kern en bougiekabels met vaste kern (meestal koper vertind). Beide kabels hebben hun voor en nadelen. Ook heb je verschillen in isolatie en dat bepaalt eigenlijk de kwaliteit van de kabels. Goede kwaliteitskabels zijn opgebouwd uit verschillende lagen met elk een eigen functie. Er is ook nog kabel te verkrijgen met een capaciteit  die de ontstekingsvonk opboost. Het geeft een hoge opslingering van de hoogspanning die toch wel weer hogere eisen stelt aan de kwaliteit en constructie van bobine en bougies. Voor ons zijn de bougiekabels met vaste kern te verkiezen met een siliconen isolatie. Deze kabels zijn in verschillende kleuren verkrijgbaar en het is een kwestie van smaak welke de voorkeur verdiend. Omdat we niet zo veel gebruik maken van onze Traction in het dagelijkse verkeer, nemen we de overlast van storingen, veroorzaakt door de ontsteking, maar voor lief.
Lengte van de kabels voor rotor met tuiten     
Kabel voor cilinder  
1 ....................................   
Kabel voor cilinder  
2 ....................................       
Kabel voor cilinder  
3 ....................................      
Kabel voor cilinder  
4 ....................................       
Kabel rotor naar bobine  ...............................  

      42    cm
      32    cm
      41    cm
      31    cm
      61    cm

Aansluiting bougiekabels 
Ontstekingsvolgorde is 1-3 4-2 , draairichting van de verdeler met de wijzers van de klok mee. Bepaal eerst het BDP van de eerste cilinder waarna de stand van de rotor bekeken moet worden. Deze geeft de stand aan van de eerste aansluiting bougiekabel naar de eerste cilinder. De rest van de bougiekabels worden in de bovenstaande ontstekingsvolgorde aangesloten.

Lengte van de kabels voor rotor klassiek 
Kabel voor cilinder  
1......................................      
Kabel voor cilinder  
2......................................     
Kabel voor cilinder  
3......................................    
Kabel voor cilinder  
4......................................    
Kabel rotor naar bobine ................................. 
Deze rotor met kap heeft een schroefbevestiging.

      34   cm
      32   cm
      26   cm
      18   cm
      57   cm
Opmerking.
De kabels voor de verdelerkap met tuiten zijn in de handel verkrijgbare koolkabels. Deze zijn langer uitgevoerd dan nodig en kunnen korter worden gemaakt wanneer wij deze zelf maken. De rode kabels met metaalkern voor de klassieke rotorkap zijn wel zelf gemaakt en zijn daarom een stuk korter. Deze lengte is een beetje afhankelijk van de stand van de verdeler. 

Afwerking
Wanneer de bougiekabels zijn bevestigd kan gekeken worden of ondersteuning noodzakelijk is. Zoals eerder verteld heeft ondersteuning  voordelen en in het bijzonder voor koolstofkern bougiekabels omdat breuk van de kern eerder aanwezig is ondanks het feit dat de kabels nu een betere pasvorm hebben.  De kabels met vaste kern zijn op zich al robuuster maar ook hier zou ondersteuning aan te bevelen zijn. 
Slecht werkende bougiekabels kunnen je auto onregelmatig laten lopen maar het zal zeker de prestaties van je auto nadelig beïnvloeden!  
 
Foto rechts:
De eigenaar van deze Traction heeft ook ingezien dat het beter is de kabels vast te zetten zodat ze niet meer zo slingeren en dat is hem aardig goed gelukt. Mooi is een ander verhaal, maar wel praktisch en daar gaat het om.



Koperen bougieleidingen met ontstoringsweerstand
Koper geleidt heel goed, maar corrodeert snel. Daarom is de koperen kern van zulke bougiekabels vaak vertind. De tinlaag beschermt het koper tegen oxidatie. De koperen kern is omgeven door een siliconen omhulsel dat meer stijfheid aan de kabel verleent en als elektrische isolator dient. De buitenisolatie van siliconenrubber is belastbaar tot temperaturen van max. 220 °C en is resistent tegen benzine en olie. Bougiekabels met een koperen kern hebben geen eigen ontstoringsweerstand. In plaats daarvan kun je een weerstand kiezen die in de vorm van een glasmassa met geleidende componenten die in de bougiestekkers is geïntegreerd. De weerstand van zo'n bougiestekker kan variëren van 1-  tot ongeveer 6,5 kΩ

Testen van bougiekabels.
Als de bougiekabel er aan aan de buitenkant nog goed uit ziet, kun je de kabels testen met een eenvoudige multimeter. De weerstandwaarden voor diverse bougiekabels zie je hieronder. Beweeg de kabel tijdens het testen om er achter te komen of er ergens een breuk aanwezig is.
Wanneer de bougiekabel beschadigingen of kleine scheurtjes vertoont, of de contacten zijn sterk geoxideerd, kun je de bougiekabels beter vervangen.

1.       De multimeter op 20 kΩ instellen

2.       De meetpennen tegen elk uiteinde van de kabel aan leggen en deze dan controleren op breuk.

3.       Weerstand aflezen

Toegestane weerstanden zijn:
Bougiekabel met koperen kern en weerstand in de aansluitkappen:  1-  tot 6,5 kΩ
Bougiekabel met inductieve weerstand: 2,2 kΩ tot 8 kΩ
Bougiekabel met carbonweerstand per meter ligt tussen de 10 kΩ en 23 kΩ

Gereedschap bij het zelf maken van bougiekabels
Voor de montage van de aansluitbusjes op de bougiekabels is geen speciaal gereedschap noodzakelijk. Er is wel een speciale wurgtang  verkrijgbaar maar voor die enkele keer dat wij dat doen kun je ook zonder. Wel opletten als we de kabels aansnijden hierbij de kern (draadtiertjes) niet beschadigen. Wanneer de kern niet vertind is kan dat eventueel ook door onszelf gedaan worden, een soldeerbout en wat soldeertin is dan wel vereist. Om van een goed contact verzekerd te zijn is het misschien verstandig de draadkern aan het aansluitbusje vast te solderen.
Met een kniptang voorzichtig de bougiekabel rondom inknippen zonder de kern te raken. Daarna met dezelfde kniptang de isolatie afschuiven. Hier is wat kracht bij nodig! 
Het kan daarna nodig zijn om de draadtiertjes iets in te draaiden.
De koperen kern ombuigen en de contactbus opschuiven. Hier zien we een gebruikte bus die nog iets dichtgeknepen moet worden. Bij deze montage is solderen mogelijk anders moet de kern naar binnen aanliggen. De aansluitbus die we hier zien is bedoeld voor de bobine.
Als laatste kan de beschermende plug of tule opgeschoven worden. Deze kan haaks maar ook recht van vorm zijn. Let bij hergebruik of deze geen droogtescheurtjes heeft. De aansluitbussen of -hulzen kunnen voorzien zijn van een verende stalen clip. Deze heeft de voorkeur omdat deze beter contact maakt en hoeft daarom niet elke keer dichtgeknepen te worden vanwege het slechte contact. Ook in uitvoering is er genoeg keuze. Er zijn korte- en lange modellen en je kunt ze ook in haakse uitvoering krijgen. Even opletten bij de aanschaf hiervan. Tules en klembusjes in verschillende uitvoeringen. De keuze die je maakt is afhankelijk van wat je wilt, zoals bij de bougie, haaks of recht en bij de verdelerkap is dat afhankelijk van het type. Er zijn ook modellen die schroefbevestiging hebben. Dan als laatste de bobine, die heeft altijd de klemaansluiting zoals in het linker doosje te zien is, de veerlip gaat bij deze aansluiting naar buiten.
Foto links.
Geen werkplaat of garage, maar op een broodplank in de keuken worden de kabeltjes samengesteld. Een soldeerbout en wat tin om de draaduiteinden te vertinnen. De tangetjes voor het aanstrippen van de kabels hetgeen  ook met een stanleymes gedaan kan worden. Wel oppassen dat er geen draadjes beschadigd raken. Wanneer geen originele wurgtang voorhanden is kan het vastklemmen met een gewone platbektang gebeuren. Eerst even oefenen om de juiste manier van werken te vinden.

Een setje bougiekabels klaar voor gebruik. Deze zijn op maat gemaakt voor een Citroën Break.

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 29-11-2017