Home             Ontsteking overzicht
 

Bougiereiniger  of
Pneumatic Spark Plug Cleaner

Bougiereinigen doen we meestal nog met een koperborsteltje maar het kan veel beter met een Pneumatic Spark Plug Cleaner. 


Roet- en koolaanslag
Bougie schoonmaken met een koperborsteltje was vroeger en waarschijnlijk nu nog steeds een gebruikelijk verschijnsel. Even iets te lang de choke gebruiken bij de koudstart en je had meteen van die zwart geblakerde bougies. Deze zorgden voor een nog groter probleem wat betekent, geen vonk meer. Roet is namelijk een hele goede geleiding voor elektriciteit. De centrale elektrode van de bougie heeft dan een verbinding met de massa van het chassis waarbij we dus rustig kunnen stellen einde vonk. Een verkeerd afgestelde carburateur kan voor dezelfde problemen zorgen als bij verkeerd chokegebruik. Lees het verhaal over "
Vlotternaald".

Tijdelijke oplossing
Nu kunnen we makkelijk het probleem oplossen door gewoon nieuwe bougies te plaatsen. Maar als we dezelfde handelingen verrichten als hier boven omschreven dan zullen wij, ook bij gebruik van nieuwe bougies, op korte termijn op vonkverlies moeten rekenen.

Vroeger was alles beter
Vroeger waren we wat zuiniger in het bougieverbruik dus werden deze, in de garage, door een speciaal apparaat schoongemaakt en tevens met de mogelijkheid deze onder druk te testen. Hiermee werden de eigenlijke bedrijfsomstandigheden in de cilinders nagebootst. Deze bougietester zal nu waarschijnlijk alleen nog maar in het museum te bewonderen zijn.
Nu we bijna alles zelf moeten doen zal een bougiereiniger misschien een uitkomst kunnen zijn vooral als we er  nog steeds een slechte gewoonte op na houden van te veel of te lang chokegebruik.

Foto rechts
Op de foto rechts zien we een eenvoudige bougiereiniger die als het ware een kleine straalcabine voorstelt. Door middel van wat perslucht en een straalmiddel wordt de bougie gereinigd en wordt de kool of roetaanslag verwijderd. De tijd die nodig is om de bougie te reinigen is natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheid roet- of koolaanslag. Boven in een rubberen manchet wordt de bougie geplaatst terwijl beneden van het apparaat de perslucht wordt aangesloten. Met handel "1" kan de straalrichting worden veranderd terwijl met toets "2" de toevoer perslucht kan worden bediend. 

Geen volledige controle
Of je met dit schoonmaakapparaat het porselein van de bougie beschadigt, is niet helemaal duidelijk!
Je kan natuurlijk ook een ander straalmiddel gebruiken dan wat er bij het bougieschoonmaakappparaat wordt geleverd.
Wat niet getest wordt is de eventuele aanwezige isolatieschade en de test onder drukomstandigheden. Isolatieschade zou bijvoorbeeld een scheurtje in het porselein kunnen zijn waardoor de vonk kan weglekken.

Opmerking
Na het gebruik van het apparaat de bougie reinigen met alleen maar perslucht zodat eventueel achtergebleven straalmiddel wordt verwijderd.

Een klassieke bougie reiniger/tester van Champion die je vroeger in diverse garages kon aantreffen. 

Deze moderne bougiereiniger maar dan zonder testmogelijkheid, wat de werking van de bougie betreft,  wordt ook wel Pneumatic Spark Plug Cleaner genoemd.

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 06-02-2019