Home                      Verhalen over techniek
Bobineperikelen  Regelmatig worden er door bezoekers van deze website vragen gesteld over bobineproblemen en omdat de meeste van deze verhalen op hetzelfde neerkomen is hier onder een voorbeeld geschetst wat er zoal kan gebeuren.
Het gebeurt weleens dat een motor op drie cilinders werkt in plaats van vier. Dan is natuurlijk de vraag welke cilinder werkt niet. Het kan bijvoorbeeld een slechte bougie- of een bougiekabel zijn.
Dit is meestal een ongelegen moment wanneer je zoiets overkomt en dan is een bougie eruit halen net even te veel werk. Er zijn mensen die denken dan, met goede bedoelingen overigens, ik trek even een bougiekabeltje los en als er iets verandert aan het looppatroon van de motor, dan is dat een werkende cilinder en pakken dan gewoon de volgende bougiekabel. Een slimme truck zo denkt menigeen maar er wordt niet bij stilgestaan dat de bobine flink op zijn lazer krijgt. Wanneer een verbinding verbroken wordt in het ontstekingscircuit dan heeft dat zeker gevolgen.
De hoogspanningvonk moet, wanneer er een onderbreking is, ergens naar toe en dat is dan meestal binnendoor. Na verloop van tijd vormt zicht een geleidingsbaan binnenin de bobine en zoals we weten neemt de vonk altijd de kortste, maar ook de gemakkelijkste route. Dan wordt het een welles nietes buitenom of binnendoor vonk. Het kan spontaan maar ook geleidelijk plaatsvinden en temperaturen spelen hierin een grote rol. De bobine is op dit moment onbetrouwbaar geworden. Er zijn mensen die lange tijd met dit probleem blijven tobben omdat de ene keer alles goed blijkt te werken en even later de motor onrustig loopt of overslaat. Het foutzoeken is onder deze omstandigheden bijna onmogelijk geworden. Uit onzekerheden kan je moeilijk conclusies trekken.
 

 

 

 

 

 

 

Welke lering kunnen we hieruit trekken?
Nooit bougiekabels losmaken wanneer de motor nog loopt. Het heeft altijd gevolgen voor de goede werking van de bobine.  Wanneer getwijfeld wordt welke bougie of kabel niet meer functioneert, verwijder dan de bougies en kijkt naar bijvoorbeeld een afwijkende kleur of misschien is hij nat van benzine. Er kan ook een kortsluiting in de bougies zelf zitten door bijvoorbeeld koolaanslag. Voorbeelden te over en is de boosdoener eindelijk gevonden vervang dan alle bougies en eventueel de kabels. Wanneer er een slechte bougie tussen zit, dan zijn de andere meestal ook niet veel beter. Oude bougies bewaren is een verkeerde vorm van zuinigheid tenzij je beschikt over een bougietestkast. Nieuwe reserve bougies bij je hebben is beter!
Opmerking:
Zoals we weten en vaak ondervonden hebben kan een bobine veel narigheid veroorzaken. Onderschat deze problemen niet want je kunt er dagen mee bezig zijn. Zelfs met de komst van de electronische ontsteking blijven deze specifieke bobineproblemen terug komen. De bobines van nu zijn niet meer de bobines van toen en hebben zeker een verbetering doorgemaakt voor wat constructie betreft. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze niet stuk kunnen gaan. Belangrijk is om regelmatig onderhoud aan de ontsteking  uit te voeren. Alleen op deze manier kan deze ontstekingsvorm inclusief de bobine nog jarenlang zonder problemen meegaan.
Tip:
Bij aanschaf van een elektronische ontsteking moet je zorgen dat de bobinestroom niet overschreden wordt of zorg voor een bijpassende bobine! Zijn er geen bobinegegevens bekent, meet dan de primaire weerstand van de bobine met een ohmmeter en vermenigvuldig deze waarde met wortel 2 (1.41). De waarde die hierna verkregen wordt is de zelfinductie weerstand (Z). Deze berekening is een benadering van de zelfinductieweerstand en gaat alleen op bij lage weerstandswaarden van spoelen.
Meer over het onderwerp bobine kan je hieronder lezen.
Zie ook  “Ontsteking verbrandingsmotoren” - ”Ontsteking bobine” -  "Werking Transistorontsteking" en een handige  "hoogspanningstester" voor zelfbouw.
Korte verhalen over de Traction uit een reeks van verhalen, geschreven door 
Ben E Kulsdom.

Naar boven

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015