Het
gebeurt weleens dat een motor op drie cilinders werkt in plaats van
vier. Dan is natuurlijk de vraag welke cilinder werkt niet. Het kan
bijvoorbeeld een slechte bougie- of een bougiekabel zijn.
Dit is meestal een ongelegen moment wanneer je zoiets overkomt en
dan is een bougie eruit halen net even te veel werk. Er zijn mensen die denken dan,
met goede bedoelingen overigens, ik trek even een bougiekabeltje los en
als er iets verandert aan het looppatroon van de motor, dan is dat
een werkende cilinder en pakken dan gewoon de volgende bougiekabel. Een
slimme truck zo denkt menigeen maar er wordt niet bij stilgestaan dat
de bobine flink op zijn lazer krijgt. Wanneer een verbinding
verbroken wordt in het ontstekingscircuit dan heeft dat zeker gevolgen.
De
hoogspanningvonk moet, wanneer er een onderbreking is, ergens naar
toe en dat is dan meestal binnendoor. Na verloop van tijd vormt zicht een
geleidingsbaan binnenin de bobine en zoals
we weten neemt de vonk altijd de kortste, maar ook de gemakkelijkste route.
Dan wordt het een welles nietes buitenom of binnendoor vonk. Het kan
spontaan maar ook geleidelijk plaatsvinden en temperaturen spelen
hierin een grote rol. De
bobine is op dit moment onbetrouwbaar geworden. Er zijn mensen die
lange tijd met dit probleem blijven tobben omdat de ene keer alles
goed blijkt te werken en even later de motor onrustig loopt of
overslaat. Het
foutzoeken is onder deze omstandigheden bijna onmogelijk geworden.
Uit onzekerheden kan je moeilijk conclusies trekken.
|
|
Welke lering kunnen we hieruit trekken?
Nooit bougiekabels losmaken wanneer de motor nog loopt. Het heeft
altijd gevolgen voor de goede werking van de bobine.
Wanneer getwijfeld wordt welke bougie of kabel niet meer
functioneert, verwijder
dan de bougies en kijkt naar bijvoorbeeld een afwijkende kleur of
misschien is hij nat van benzine. Er kan ook een kortsluiting in de
bougies zelf zitten door bijvoorbeeld koolaanslag. Voorbeelden te
over en is de boosdoener eindelijk gevonden vervang dan alle bougies
en eventueel de kabels. Wanneer er een slechte bougie tussen zit,
dan zijn de andere meestal ook niet veel beter. Oude bougies
bewaren is een verkeerde vorm van zuinigheid tenzij je beschikt over
een bougietestkast. Nieuwe reserve bougies bij je hebben is beter!
|
Opmerking:
Zoals we weten en vaak ondervonden hebben kan een bobine veel
narigheid veroorzaken. Onderschat
deze problemen niet want je kunt er dagen mee bezig zijn. Zelfs met
de komst van de electronische ontsteking blijven deze specifieke
bobineproblemen terug komen. De bobines van nu zijn niet meer de bobines van
toen en hebben zeker een verbetering
doorgemaakt voor wat constructie betreft. Dat wil natuurlijk niet
zeggen dat ze niet stuk kunnen gaan. Belangrijk is om regelmatig onderhoud aan de ontsteking
uit te
voeren. Alleen op deze manier kan deze ontstekingsvorm inclusief de bobine nog jarenlang
zonder problemen meegaan.
|
Tip:
Bij aanschaf van een elektronische ontsteking moet je zorgen dat de
bobinestroom niet overschreden wordt of zorg voor een bijpassende
bobine!
Zijn er geen bobinegegevens bekent, meet dan de primaire weerstand
van de bobine met een ohmmeter en vermenigvuldig deze waarde met wortel 2 (1.41).
De waarde die hierna verkregen wordt is de zelfinductie
weerstand (Z). Deze berekening is een benadering van de zelfinductieweerstand en gaat alleen op
bij lage weerstandswaarden van spoelen.
|
Meer
over het onderwerp bobine kan je hieronder lezen.
Zie ook “Ontsteking verbrandingsmotoren”
- ”Ontsteking bobine” -
"Werking
Transistorontsteking" en een handige "hoogspanningstester"
voor zelfbouw.
|