|
Het
rijden op autogas
Besparen
op brandstofkosten:
Het benzineverbruik van een Traction Avant is
niet bepaald zuinig te noemen in vergelijking
met de huidige moderne automobielen. En gezien
de maatschappelijke ontwikkelingen kunnen we
gerust aannemen dat de benzineprijzen alleen
maar zullen stijgen want sinds de ontwikkeling
van de automobiel is het niet anders geweest
en daar zal in de toekomst weinig verandering
in komen. Met de slechte economie en de
verwachte bezuinigingen in het vooruitzicht
zal het voor veel Traction bezitters steeds
moeilijker worden om gebruik te maken van de
Traction. Willen we de auto in topconditie
houden zijn de kosten voor onderhoud maar ook
voor reparatie stevige uitgaven. Daar komt ook
nog de kostenpost benzine bij die een steeds
groter aandeel vormt in het totale
kostenplaatje. Dat is jammer, want
we willen toch plezier blijven beleven aan
onze Traction. Op het onderhoud van de Traction
kunnen we niet bezuinigen en dat heeft deels
ook te maken met de veiligheid. We weten ook
dat een oldtimer meer kosten heeft aan
onderhoud en reparatie dan een gemiddelde
hedendaagse auto. Waar we wel verandering
in kunnen brengen zijn onze
brandstofuitgaven! Niet dat we ergens
goedkopere benzine kunnen krijgen maar we
kunnen wel denken om op gas te gaan rijden.
Denk niet meteen dan is mijn Traction
niet meer origineel want dat is niet
helemaal het geval. Om van orginaliteit te
spreken moet aan een aantal voorwaarden worden
voldaan. |
Gasdrukregelaar
of verdamper. De rode kraan op de foto is in
principe niet noodzakelijk. |
Het
belangrijkste is dat de carrosserie, de motor
en de versnellingsbak bij elkaar horen,
hetgeen is terug te vinden in de serienummers.
Elke afwijking hierin is dus niet meer
origineel te noemen. Andere kleine wijzigingen
spelen hierin geen rol. Met dit gegeven in ons
achterhoofd kunnen we met een gerust hart een
gasinstallatie plaatsen zonder van de
originaliteit van onze Traction af te hoeven
wijken. Niet dat we nu masaal op autogas
moeten over gaan, maar het is het overwegen
waard. De kosten die we kunnen besparen zijn
behoorlijk te noemen als we zien dat een
litertje autogas ongeveer 65 eurocent kost.
Als we uitgaan van een gastank van 40 liter
netto, zal dat bij elke tankbeurt een
besparing opleveren van ongeveer 40 Euro in
vergelijking met de aanschaf van dezelfde
hoeveelheid benzine. Dat voordeel staat
niet alleen, want we hebben ook minder
verontreiniging van onze motorolie en dus ook
minder slijtage. Het starten gaat ook meestal
beter omdat de brandstof al in gasvorm wordt
aangevoerd. Om op gas te kunnen
rijden moet wel aan een aantal voorwaarden
worden voldaan. Ook krijgen we te maken met
een aantal beperkingen van onze Traction
Avant. We zullen ze een voor een doornemen.
|
Voor
de verdamper is een afschermplaat gemonteerd
met de zelfde functie als de afschermplaat
voor de carburateur. |
|
Benodigheden
voor een gasinstallatie:
1
Gastank
met voldoende inhoud
2 Verdamper ofwel
gasdrukregelaar
3 Carburateur
(tussenstuk)
4 Beschermde koperen
leiding met wat bevestigingmateriaal.
5 Schakelaar met enkele
elektrische kleppen, zekering
en wat
bedrading.
6 Een kleine aanpassing
in het koelingssysteem zoals waterslangen,
koppelstukken en slangklemmen.
7 Vulnippel.
8 Gastoevoerregelaar
Het lijkt heel wat, maar in de
praktijk valt het allemaal wel mee. De
inbouw van de gasinstallatie kunnen we het
beste door een bekend LPG installatie
inbouwstation laten uitvoeren.
|
Een
goed gevulde bagageruimte.
|
|
Voorwaarden waaraan
moet worden voldaan:
Zoals we weten is de Traction Avant
uitgevoerd met een gietijzeren kop die
normaal alleen geschikt is voor het rijden
op benzine. Besluiten we om op gas te gaan
rijden, dan zullen we de kop moeten
aanpassen. Door het plaatsen van hard stalen
klepzetels kunnen we niet alleen rijden op
normale benzine zoals Euro loodvrij maar ook
op gas. De meeste onder ons hebben
waarschijnlijk deze verandering al laten
uitvoeren in verband met het rijden op Euro
95. In dit geval behoeft er verder niets te
worden veranderd. Zorg
dat het koelingssysteem in orde is als we
op autogas gaan rijden. Denk hier niet te
lichtzinnig over! |
Beperkingen van de
Traction Avant:
De grootste verandering is dat we de
bagageruimte grotendeels moeten opofferen
aan de gastank. Verder moeten we rekening
houden met een meerverbruik in de branstof,
ongerveer 10%, dit in verband met de lagere
callorische waarden van LPG (Liquefied
Petroleum Gas).
Ook onze rijstijl zullen we iets moeten
aanpassen, dit in verband met de iets
hogere motortemperaturen. Het voluitrijden
met de Traction Avant zou ik daarom
ontraden. |
De
aanschaf van de gasinstallatie:
Er bestaan verschillende type gasinstallatie
en meestal ook nog aangepast aan het type en
merk auto. Voor ons komt het
eenvoudigste type in aanmerking en die
voldoet uitstekend. De bediening hiervan is
simpel te noemen en bestaat uit een
schakelaar met drie standen. De
aanschafprijs is sterk afhankelijk van de
onderdelen die aangeschaft worden, gebruikt
of nieuw. De verdamper kun je beter nieuw
kopen wil je op korte termijn geen problemen
krijgen. Hij is namelijk aan slijtage
onderhevig afhankelijk van het gebruik. |
3
standen schakelaar |
G3
gasinstallatie:
Tegenwoordige auto’s vanaf bouwjaar 1997 of
later zijn uitgerust met een G3 installatie.
Auto’s van voor 1994 zijn in techniisch
opzicht niet geschikt voor de inbouw van een
LPG G3 installatie. Een G3 installatie is
een gecertificeerde LPG-installatie, die
dankzij het gebruik van moderne technologie
aan bepaalde emissie-eisen voldoet. |
Bijdrage aan het
milieu:
Een auto op gas is bovendien veel
milieuvriendelijker dan een auto op benzine.
Het levert niet alleen een fikse besparing
op in de brandstofkosten, maar je levert ook
een bijdrage aan de verbetering van het
milieu en de luchtkwaliteit. |
Onderhoud
gasinstallatie:
De gasinstallatie vergt geen speciaal
onderhoud alleen zal bij een nieuwe
installatie geexperimenteerd moeten worden
met de stand van de gastoevoerregelaar voor
een zuiniger verbruik. In de meeste gevallen
is dat niet nodig maar in de praktijk valt
hier soms nog iets aan te verbeteren. Voor
wat betreft de klepspeling kunnen we de
waarden aanhouden die in het
instructieboekje staat omschreven. De
controle hierop zou vooral in het begin wat
frequenter kunnen plaatsvinden om te zien of
er niet teveel verloop in is. |
Gastoevoerregelaar |
|
|
|
|
Korte
verhalen over de Traction uit een reeks van verhalen,
geschreven door
Ben E Kulsdom. |
Naar
boven
|
|
|
|
|