Home              Gereedschap overzicht
 

Antivriestester

Het gebruik van een antivriestester komt niet zo vaak voor  maar als de winter in aantocht is is het toch wel handig om de vorstbeveiliging van je koelvloeistof te weten.


Levensduur antivries
Er komt een moment dat je wilt weten hoe het staat met de vorstbeveiliging van je koelsysteem. Het wordt wel eens vergeten omdat het vaak jaren duurt voordat dopes en dus de vorstbeveiliging op zijn einde loopt. Sommige soorten antivries kunnen soms wel meer dan 60.000 kilometer meegaan en dat betekent voor een Traction bijna levenslang. Eenmaal het koelsysteem gevuld met nieuwe antivries en je hebt er geen omkijken meer naar. In mijn Traction de ervaring opgedaan dat na ongeveer 20 jaar gebruik deze nog niet vervangen is en bij een meting had deze een vorstbeveiliging van ruim 30 Graden Celcius.

Omstandigheden bepalen levensduur antivries
Zoals aangegeven kan de levensduur bepaald worden door het aantal gereden kilometers maar ook de tijd speelt een rol. Maar wat nog belangrijker is is de temperatuur die de koelvloeistof aanneemt bij elke rit. Het op temperatuur brengen bepaald namelijk de veroudering van de koelvloeistof en dus de levensduur. Gezien dit gegeven kan dus de koelvloeistof veel langer meegaan dan wat soms op de verpakking vermeld staat.

Antivriestester aanschaffen
Omdat we na verloop van tijd toch willen weten hoe het gesteld is met de vorstbeveiliging zal deze gemeten moeten worden. Nu zijn er veel soorten   antivriestesters te krijgen voor weinig geld maar er zijn er ook hele dure bij. Veel van die goedkope types hebben vaak een kleine schaalverdeling waardoor de aflezing lastig is en daardoor ook onnauwkeurig.
Voor een dure antivriestester hoeven we ook niet te kiezen omdat het gebruik te weinig is voor ons doel. Daarom de keuze van een antivriestester die betaalbaar is met ook nog een ingebouwde temperatuurcorrectie. Hij is wat de constructie en vorm betreft te vergelijken met een accuzuurtester.

Type en gebruik van de antivriestester
Na lang zoeken kwam het model Gefo Coldamat 5100 naar voren die aan mijn voorwaarden voldeed. De koelvloeistof wordt met een rubberen balg opgezogen en daarna wordt gekeken op welke letter het vloeistofniveau komt. De drijver in de glazen buis moet wel ongehinderd kunnen bewegen. Dan wordt er gekeken naar de temperatuurmeter die op de glazen buis zit. Dit niveau wordt aangehouden voor een correctietabel die onderin de glazen buis is aangebracht. Het kruispunt van de temperatuurmeter en de gevonden letter geeft de vorstbeveiliging aan die vrij nauwkeurig is. De koelvloeistof kan zowel bij koude als bij warme motor gemeten worden tussen de 2 en 74 graden Celsius.

De keuze van de antivriestester
Bepaal zelf het model of type antivriestester die je het meest aanspreekt. Zie mijn keuze antivriestester ook als een aanbeveling.

Opmerking
Na de koelvloeistofmeting kun je als geheugensteuntje een sticker met daarop de meetdatum vermeld op de radiator plakken.

Bij een vrijhangende drijver zien we dat het antivries niveau bij pijl H uitkomt.

Bij pijl rechts zien we de temperatuuraanduiding. Als we deze horizontale witte balk volgen dan komen we uit bij de verticaal gemeten H. Het kruispunt geeft de vorstbeveiliging aan en dat is dan 28 Graden Celcius.

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 30-01-2021