Andere tijden
Het is al heel lang geleden omstreeks 1900 dat de benzine in flessen
gehaald moest worden bij een drogist of fietsenhandelaar. Omstreeks
1905 kwamen de vaten of blikken tot 10 liter op de markt en nog iets
later zo omstreeks 1920 kwamen de handbediende benzinepompen zonder
maatglas in gebruik. Hier had men niet zoveel vertrouwen in zodat
deze werd vervangen door een met maatglas zodat je de hoeveelheid
getankte benzine kon zien. Later kwamen de benzinepompen met
aanwijzer in allerlei uitvoeringen met brandstoftanks onder de
grond. Ook deze pompen moesten plaats maken voor benzinepompen met
een tellerstand en controleglas. De keuze van de brandstofsoort was
nog beperkt tot normaal- of super loodvrije benzine, niet te
vergelijken met de normale en super benzine van nu. Dit verhaaltje
geeft een kleine indruk van de ontwikkeling en mogelijkheden van
brandstof en brandstofpompen.
Motoren met groter
vermogen
Bij de ontwikkeling van zwaardere motoren met groter vermogen kwam
ook de noodzaak van benzine met een groter octaan getal of een
grotere klopvastheid naar voren dit om pingelen te voorkomen.
Pingelen is het spontaan ontsteken van de benzine in de cilinder. Om
dit te voorkomen was de toevoeging van lood (Tetra-ethyllood) aan de
benzine een oplossing. Het had een tweeledig effect. Het verbeterde
niet alleen de klopvastheid maar had ook een smerende werking op de
klepzetels.
Milieueisen
Door strengere milieueisen kwam er in 1990 een einde aan de
toevoeging van lood aan de benzine. Voor de moderne motoren was dit
geen probleem omdat deze allemaal al waren voorzien van hardstalen
klepzetels. Voor klassieke motoren was dat eigenlijk ook geen
probleem omdat die vroeger sowieso zonder loodtoevoeging hadden
gereden. Alleen de extra smerende werking van lood in de benzine
kwam te vervallen. Om alsnog aan de wens voor extra smering voor de
kleppen tegemoet te komen kwam er een loodvervanger op de markt.
Het gebruik van
benzine met ethanol E5 of E10
Door beïnvloeding van de media en andere belanghebbenden wordt het
gebruik van ethanol in de benzine ontraden omdat deze toevoeging
nadelige gevolgen zou hebben voor het brandstofsysteem. Het is een
aanname met weinig bewijs dat het daadwerkelijk zou schaden.
Roestvorming bij metalen brandstoftanks en leidingen is aannemelijk
omdat de toevoeging ethanol niet uit honderd procent alcohol bestaat
maar ook uit een aantal procenten water.
Lees ook het verhaal over "Ethanol
in de benzine".
Er is altijd een groep oldtimergebruikers die gevoelig zijn voor
negatieve berichtgevingen in de media over het gebruik van ethanol
in de benzine. Zij willen natuurlijk het allerbeste voor hun
voertuig maar aan andere mogelijkheden hangt natuurlijk wel een
prijskaartje.
Om toch tegemoet te komen voor mensen die geen ethanol willen in de
benzine zijn er alternatieven zoals het gebruiken van Shell V-Powers,
Exellium, BP Ultimat en Competition 102 om er enkele te noemen.
Zelfs zijn er diverse toevoegingen verkrijgbaar zoals Bardahl Fuel
Treatment die zorgt dat de brandstofleidingen en carburateur schoon
blijven. Deze E10 Fuel Improver is ontwikkeld om veilig op E10
brandstof te kunnen rijden zo wordt beweerd. De opsomming van
mogelijkheden is bij lange na niet compleet.
Teruggaan in de tijd?
Het klinkt misschien een beetje raar, maar nu zijn er ondernemingen
die teruggaan in de tijd en speciale brandstof gaan leveren die
geschikt is voor oldtimers. Het is een alternatief voor de
hedendaagse benzine en wordt Ecomaxx genoemt. Deze Ecomaxx is een
speciale oldtimerbenzine waarbij ethanol en de giftige benzeen en
tolueen ontbreken. Het wordt geleverd in 20-liter cans via een nog
te realiseren dealernetwerk in heel Nederland. Deze Ecomax benzine
gaat ongeveer het dubbele per liter kosten in vergelijk met E95. Een
probleem hierbij is niet alleen de extreem hoge brandstofprijs maar
ook het gesleep met deze brandstof cans om maar niet te spreken over
de beperkte actieradius die je hiermee creëert.
LPG –
Liquefied Petroleum Gas
Als we toch geconfronteerd worden met hoge
brandstofprijzen en de schadelijke ethanol in de benzine is het
misschien de overweging waard om over te stappen op LPG. Een schone
brandstof die de motor niet vervuilt en praktisch in heel Europa
verkrijgbaar is. Ook hier komen we nadelen tegen en dat is de
aanschaf van een installatie en de kofferbakruimte die opgeofferd
moet worden. In de cilinderkop zullen we hardstalen klepzetels
moeten laten plaatsen. Hebben we dit er allemaal voor over dan heeft
de motor praktisch het eeuwige leven en hoeven we ons voorlopig geen
zorgen te maken over de verkrijgbaarheid ervan!
Lees het verhaal over "Het rijden
op autogas".
|
Wiesloch, stadsapotheek
met op de voorgrond het Bertha-Benz gedenkteken. Bertha Ringer,
geboren op 3 mei 1849 was een Duitse autopionier en de
zakenpartner van de auto-uitvinder Karl Benz.
Op
5 mei 1888 was zij
de eerste die over een lange afstand een auto bestuurde. Bertha Benz
stopte tijdens een rit door brandstoftekort in de plaats Wiesloch
(Duitsland) waar zij de hele
voorraad wasbenzine opkocht bij de stadsapotheek. Vandaar dat er gesproken wordt dat deze
apotheek het eerste tankstation van de wereld was.
Een van de bekendste van de tientallen loodvervangers die op de
markt werden gebracht is die van het merk Wynn's.

Nieuwe brandstofaanduidingen.
Enkele benzinemerken zonder alcoholtoevoeging vallen buiten deze
brandstofaanduiding normalisering zoals Shell V-power, Bp Ultimat en
nog enkele andere merken.

Enkele oude benzineblikken waarbij we teruggaan in de tijd. Komt
deze tijd voor
ons weer terug als oldtimerbezitter?
|