Home           Verhalen over techniek
 

Andere tijden
 of teruggaan in de tijd?

Terugkerende brandstofproblemen waarbij ethanol een grote rol speelt. Voor alternatieve brandstoffen kunnen de kosten aardig oplopen.


Andere tijden
Het is al heel lang geleden omstreeks 1900 dat de benzine in flessen gehaald moest worden bij een drogist of fietsenhandelaar. Omstreeks 1905 kwamen de vaten of blikken tot 10 liter op de markt en nog iets later zo omstreeks 1920 kwamen de handbediende benzinepompen zonder maatglas in gebruik. Hier had men niet zoveel vertrouwen in zodat deze werd vervangen door een met maatglas zodat je de hoeveelheid getankte benzine kon zien. Later kwamen de benzinepompen met aanwijzer in allerlei uitvoeringen met brandstoftanks onder de grond. Ook deze pompen moesten plaats maken voor benzinepompen met een tellerstand en controleglas. De keuze van de brandstofsoort was nog beperkt tot normaal- of super loodvrije benzine, niet te vergelijken met de normale en super benzine van nu. Dit verhaaltje geeft een kleine indruk van de ontwikkeling en mogelijkheden van brandstof en brandstofpompen.

Motoren met groter vermogen
Bij de ontwikkeling van zwaardere motoren met groter vermogen kwam ook de noodzaak van benzine met een groter octaan getal of een grotere klopvastheid naar voren dit om pingelen te voorkomen. Pingelen is het spontaan ontsteken van de benzine in de cilinder. Om dit te voorkomen was de toevoeging van lood (Tetra-ethyllood) aan de benzine een oplossing. Het had een tweeledig effect. Het verbeterde niet alleen de klopvastheid maar had ook een smerende werking op de klepzetels.

Milieueisen
Door strengere milieueisen kwam er in 1990 een einde aan de toevoeging van lood aan de benzine. Voor de moderne motoren was dit geen probleem omdat deze allemaal al waren voorzien van hardstalen klepzetels. Voor klassieke motoren was dat eigenlijk ook geen probleem omdat die vroeger sowieso zonder loodtoevoeging hadden gereden. Alleen de extra smerende werking van lood in de benzine kwam te vervallen. Om alsnog aan de wens voor extra smering voor de kleppen tegemoet te komen kwam er een loodvervanger op de markt.

Het gebruik van benzine met ethanol E5 of E10
Door beïnvloeding van de media en andere belanghebbenden wordt het gebruik van ethanol in de benzine ontraden omdat deze toevoeging nadelige gevolgen zou hebben voor het brandstofsysteem. Het is een aanname met weinig bewijs dat het daadwerkelijk zou schaden. Roestvorming bij metalen brandstoftanks en leidingen is aannemelijk omdat de toevoeging ethanol niet uit honderd procent alcohol bestaat maar ook uit een aantal procenten water.
Lees ook het verhaal over "
Ethanol in de benzine".
Er is altijd een groep oldtimergebruikers die gevoelig zijn voor negatieve berichtgevingen in de media over het gebruik van ethanol in de benzine. Zij willen natuurlijk het allerbeste voor hun voertuig maar aan andere mogelijkheden hangt natuurlijk wel een prijskaartje.
Om toch tegemoet te komen voor mensen die geen ethanol willen in de benzine zijn er alternatieven zoals het gebruiken van Shell V-Powers, Exellium, BP Ultimat en Competition 102 om er enkele te noemen. Zelfs zijn er diverse toevoegingen verkrijgbaar zoals Bardahl Fuel Treatment die zorgt dat de brandstofleidingen en carburateur schoon blijven. Deze E10 Fuel Improver is ontwikkeld om veilig op E10 brandstof te kunnen rijden zo wordt beweerd. De opsomming van mogelijkheden is bij lange na niet compleet.


Teruggaan in de tijd?
Het klinkt misschien een beetje raar, maar nu zijn er ondernemingen die teruggaan in de tijd en speciale brandstof gaan leveren die geschikt is voor oldtimers. Het is een alternatief voor de hedendaagse benzine en wordt Ecomaxx genoemt. Deze Ecomaxx is een speciale oldtimerbenzine waarbij ethanol en de giftige benzeen en tolueen ontbreken. Het wordt geleverd in 20-liter cans via een nog te realiseren dealernetwerk in heel Nederland. Deze Ecomax benzine gaat ongeveer het dubbele per liter kosten in vergelijk met E95. Een probleem hierbij is niet alleen de extreem hoge brandstofprijs maar ook het gesleep met deze brandstof cans om maar niet te spreken over de beperkte actieradius die je hiermee creëert.


LPG – Liquefied Petroleum Gas
Als we toch geconfronteerd worden met hoge brandstofprijzen en de schadelijke ethanol in de benzine is het misschien de overweging waard om over te stappen op LPG. Een schone brandstof die de motor niet vervuilt en praktisch in heel Europa verkrijgbaar is. Ook hier komen we nadelen tegen en dat is de aanschaf van een installatie en de kofferbakruimte die opgeofferd moet worden. In de cilinderkop zullen we hardstalen klepzetels moeten laten plaatsen. Hebben we dit er allemaal voor over dan heeft de motor praktisch het eeuwige leven en hoeven we ons voorlopig geen zorgen te maken over de verkrijgbaarheid ervan!
Lees het verhaal over "
Het rijden op autogas".

Wiesloch, stadsapotheek met op de voorgrond het Bertha-Benz gedenkteken. Bertha Ringer, geboren op 3 mei 1849 was een Duitse autopionier en de zakenpartner van de auto-uitvinder Karl Benz.
Op 5 mei 1888 was zij de eerste die over een lange afstand een auto bestuurde. Bertha Benz stopte tijdens een rit door brandstoftekort in de plaats Wiesloch (Duitsland) waar zij de hele voorraad wasbenzine opkocht bij de stadsapotheek. Vandaar dat er gesproken wordt dat deze apotheek het eerste tankstation van de wereld was.


            
Een van de bekendste van de tientallen loodvervangers die op de markt werden gebracht is die van het merk Wynn's.


Nieuwe brandstofaanduidingen.
Enkele benzinemerken zonder alcoholtoevoeging vallen buiten deze brandstofaanduiding normalisering zoals Shell V-power, Bp Ultimat en nog enkele andere merken.


Enkele oude benzineblikken waarbij we teruggaan in de tijd. Komt deze tijd voor ons weer terug als oldtimerbezitter?

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 06-02-2019