Home          Remsysteem overzicht                     


 
Achterrem


De oude blauwe handremkabel was voorzien van een vetnippel, die men tevergeefs zoekt bij het nieuwe type. Ook hier weer een tekortkoming van een nieuw onderdeel. Men kan dan de buitenkabel proberen te vullen met vet voordat de binnenkabel erin geschoven wordt. Dit gaat wel, maar het onderhoud daarna is praktisch onmogelijk. Gebruik in ieder geval watervast vet met een grote viscositeit.

Wanneer alles honderd procent moet worden, zal men tot op het bot moeten gaan zoals dat heet. Er is veel te ontroesten en schoon te maken en wanneer alles weer netjes eruit ziet kunnen we beter meteen nieuwe onderdelen monteren zoals lagers en afdichtingsringen. De kosten vallen wel mee, omdat het meestal om standaard maatgevingen gaat en deze nog gemakkelijk te verkrijgen zijn.

Remcilinders moet men honen, ook als ze er nog goed uitzien, het is trouwens een kleine moeite. Hoongereedschap is in diverse maatgevingen te koop en bij het honen moet wat remvloeistof gebruikt worden ter smering en om het slijpsel af te voeren. Wees hier dus niet zuinig mee!
Zie ook 
"Wat is Honen?"


Bij het honen kunnen we een gewone boormachine gebruiken, waarbij de hoonsteentjes een axiale beweging moeten maken. Het heen en weer bewegen van de hoonsteentjes moet met een rustige beweging uitgevoerd worden, ook het toerental van de boormachine moet niet al te hoog zijn. De krasjes die de hoonsteentjes maken moeten dus kruislings aangebracht worden. Na afloop van de hoonbewerking worden al draaiend de hoonsteentjes er uitgenomen.

Altijd bij revisie van de remcilinder de cupjes vervangen. Bij het weer in elkaar zetten van de remcilinder wordt speciaal vet gebruikt die voor dit doel is ontwikkeld. Dit vet voorkomt corrosie en het vastzitten van de cupjes tijdens opslag of bij lang niet gebruiken. De remankerplaat kent diverse instellingen, wat alleen met speciaal gereedschap weer in te stellen is. De schuivende delen altijd licht invetten met kopervet. Splitpennen voor de borging altijd vervangen door nieuwe, eventueel door roestvaste exemplaren.

 

                         Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015