Zelfontlading
De accu zal tijdens de winterstalling langzaam ontladen worden door
zelfontlading. Een verschijnsel wat normaal is en de hoeveelheid is
meer of minder afhankelijk van de kwaliteit en leeftijd van de accu
en temperatuur.
Om te voorkomen dat er niet meer gestart kan worden zal je moeten
weten hoever je in spanning kan zakken zonder dat er schade
ontstaat. Voor een 6 Volt accu is dat 6,2 Volt en voor een 12 Volt
accu mogen we niet verder zakken dan 12,4 Volt. Wanneer deze waarden
bereikt worden zal de accu moeten worden geladen. Dit moment grijpen we aan om meteen ook andere onderdelen
te controleren.
Motor warm draaien
Allereerst starten we de Tractionmotor en laten deze versneld
stationair warm draaien
in de garage. Dus iets meer toeren dan stationair zodat de dynamo
stroom kan leveren. We kunnen dit zien op de Ampère meter.
Schuif hiervoor een wigje onder het gasbedieningshendeltje van de carburateur
voor het versneld stationair draaien van de motor.
Zorg wel dat de uitlaat naar de deuropening gericht
staat. Scherm de radiator voor een gedeelte af zodat de
bedrijfstemperatuur eerder wordt bereikt. Laat de ventilatiekleppen
in de motorkap dicht en scherm gleuven af met een deken. Bij lage
temperaturen zal de accu door deze afdekking sneller op temperatuur
komen en makkelijker lading tot zich nemen. |
Met een eenvoudige
digitale multimeter wordt de spanning gemeten die bepalend is voor
het winteronderhoud. Het gaat hier om tienden van een spanning
vandaar deze keuze. Deze spanningswaarde werd gemeten veertien dagen
na stalling en geeft aan dat de accu nog vol is. |
|
Accu
laden
Wanneer de motor zijn best doet om op temperatuur te komen en de
accu in deze tussentijd geladen wordt kunnen we even een paar keer
het rempedaal bedienen zodat de remcilinders geactiveerd worden en
er nieuwe olie rondom de de zuiger en cilinderwand komt. Het
voorkomt vastzitten en lekkage hiervan.
Koppeling
Nu we toch bezig zijn kunnen we het koppelingspedaal ook maar meteen
meenemen met deze onderhoudsprocedure. Ook deze kunnen we een paar
keer indrukken om vastzitten van de koppelingsplaat, door
roestvorming op de price-as, te voorkomen.
Soepel
blijvend rubber
Houd het rubber zo veel mogelijk soepel en sluit deuren niet
helemaal maar laat ze in het eerste slot-vergrendeling komen. Op deze manier
behoudt het rubber zijn veerkracht en dicht tijdens een regenbui goed
af. Een gootverlenging bij de achterdeur is daardoor niet nodig!
Dat open houden geldt natuurlijk ook voor de voorruit en kofferklep.
Smeer alle rubberdelen in met wat talkpoeder.
Bovensmering
vooral in de winterperiode
Dit behoeft eigenlijk geen betoog maar wil je toch meer weten over
dit onderwerp klik dan hier voor het
hele verhaal.
|
Deze twee pedalen
enkele malen indrukken is voldoende.
Deur in de eerste slotvergrendeling.
|
Wat hebben we bereikt
met al deze handelingen tot nu toe?
- Motor blijft operationeel, waardoor de
kans op storingen aanzienlijk verminderen.
- Accu wordt geladen en voorkomt daardoor
sulfateren (verouderen).
- Remsysteem weer actief waardoor remcupjes
niet vast gaan zitten.
- Koppelingsplaat blijft niet vastzitten of
plakken.
- Deurrubber blijft zijn veerkracht
behouden.
- Brandstofsysteem geeft minder storingen
door het voorkomen van gomvorming in de carburateur en
brandstofpomp.
|
|
Accuspanning
bepalende factor
De conditie van de accu is dus bepalend hoe vaak we deze procedure
moeten toepassen tijdens de stallingsperiode.
Bij een goede accu zal dat niet eens zo vaak zijn maar we moeten dit
wel eerst even uitproberen. In het begin wat vaker de spanning van
de accu meten om te weten te komen hoe de zelfontlading verloopt.
Bij een oude accu moeten we ook rekening houden met wat
capaciteitsverlies. In dit laatste geval kunnen we de accu enigszins ontzien
door eerst de motor even te tornen met de slinger. Zo wordt er
benzine opgepompt en het smeersysteem op druk gebracht. Deze laatste
handelingen kunnen we beter altijd uitvoeren wanneer de temperatuur
is gedaald tot aan het vriespunt of nog lager.
Zorgeloos de
winter door
Het is eigenlijk een kleine moeite om dit onderhoud uit te voeren en
het is zelfs mogelijk om bij een mooie zonnige winterse dag een ritje
te gaan maken met de Traction. Een ritje van 10 kilometers zal
ongeveer 20 minuten duren en deze tijd zal voldoende zijn om de accu
weer vol te krijgen Deze tijd zal iets korter zijn als we de onderhoudscontrole in de
garage uitvoeren, omdat we hier
geen rijwind hebben bij het op temperatuur brengen van de Traction.
Het op temperatuur komen van de accu zal bij lage buitentemperaturen
wat meer tijd vergen maar komt deze eenmaal boven de 10 graden Celcius
dan gaat het laden vrij snel vooral bij een
wisselstroomdynamo.
|
Wanneer deze spanning
bereikt is zal geladen moeten worden en kunnen we meteen ons
onderhoud uitvoeren. Bij deze spanning treedt nog geen sulfateren op!
|
|
|