Home  





Schuifmof reparatie
 
Lagers kruiskoppeling smeren
Aandrijfassen
De aandrijfassen zorgen voor een verbinding van de motor naar de wielen in combinatie met de versnellingsbak. De aandrijfassen moeten dus onder alle omstandigheden het vermogen doorgeven, ook als de wielen door
oneffenheden in de weg omhoog of omlaag moeten gaan of dat er een bocht gemaakt moet worden. Door middel van kruiskoppelingen en schuifverbindingen wordt dit tot stand gebracht. Dit zijn dan tevens de zwakheden in de constructie. De open constructie van de kruiskoppeling vraagt om extra aandacht i.v.m. de mogelijkheid van binnendringen van vocht en vuil. Bescherming hiertegen kan gebeuren door er een stofhoes  omheen te monteren.
Door een aangepaste rijstijl kan de levensduur van de aandrijfassen aanmerkelijk worden verlengd.

Het kruisje van de kruiskoppeling met een afgenomen naaldlagerbehuizing. Duidelijk zien we de staafjes "naalden" genoemd.
Aandrijfas      rustige rijstijl, lange levensduur !
   

         
     

Revisie mogelijkheden
Aandrijfassen kunnen we ook laten reviseren maar met niet altijd het gewenste resultaat. Dat ervaren we pas
wanneer we een tijdje gereden hebben met onze Traction. Ga dan ook altijd naar een erkende garage om teleurstellingen te voorkomen.
Het zelf reviseren kan natuurlijk ook door bijvoorbeeld het complete kruisje, dus inclusief met de naaldlagers, te vervangen. Het is net een puzzel om de kruiskoppeling uit elkaar te krijgen en ook om deze weer in elkaar te zetten. Wel een leuk karweitje.Voor een lange levensduur is
Invetten met watervast vet wel een voorwaarde. Ook kunnen we bestaande kruiskoppelingen uit elkaar halen en van nieuw vet voorzien. Het kruisje mag dan geen ribbels vertonen maar moet spiegelglad zijn op de plaats waar de naalden het kruisje raken. Tegenwoordig zijn betrouwbare nieuwe aandrijfassen verkrijgbaar waarbij de kruiskoppelingen beschermd zijn met stofhoezen. 
   
Foto rechts boven
De spiebanen van de schuifmof waar soms speling op kan komen door gebrek aan smering.

Foto rechts
Het smeren door middel van de bestaande vetnippel op deze mof geeft niet het gewenste resultaat omdat de andere zijde open is. Hierdoor komt het vet niet in de mof maar erbuiten.


Schuifmof waarvan we de spiebanen kunnen zien.

Ondanks onze doorsmeeractiviteiten komt het vet er aan de verkeerde kant uit.

 

Veerringen
Voor de blokkering tegen het uitschuiven van de naaldlager behuizing worden veerringen toegepast. Deze veerringen zijn er in verschillende uitvoeringen. Bij het vervangen van het kruisje, inclusief de lagering, moeten we dus oppassen of de veerringen wel passen in de groef van de kruiskoppeling. Er zijn namelijk ronde en platte uitvoeringen. Het beste kunnen we de oude weer gebruiken inclusief de eventuele toegepaste opvulplaatjes.

                       Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 18-05-2016