Werking knipperlicht-automaat
of clignoteur
|
Mechanische knipperlicht-automaten
waren een gangbaar onderdeel van onze
auto. Nu ledverlichting voor de knipperlichten zijn intrede heeft
gedaan kunnen we niet meer gebruik maken van ons bekend mechanisch
type. Electronische automaten kunnen zonder lampbelasting
werken en zijn dus niet afhankelijk van welke lamp of belasting dan
ook.
|
|
Soorten automaten:
knipperlichtautomaten zijn er in verschillende vormen en
uitvoeringen in 6- 12- en 24 Volt. Er zijn mechanische en
elektronische knipperlichtautomaten en de laatste vinden we
tegenwoordig in moderne auto's terug waarvan de knipperlichten in
leds zijn uitgevoerd. Mechanische automaten zijn ongeschikt voor led
knipperinstallaties omdat deze een bepaalde stroombelasting eisen
waaraan leds in principe niet kunnen voldoen. Beide vormen, dus de
mechanische als ook de elektronische automaten, hebben het doel de
richtingaanwijzerlampen in een bepaalde frequentie te laten
knipperen. Als we bij het mechanische type blijven, want deze zijn
voor ons het meest interessant, zien we dat de werking berust
op een paar eenvoudige onderdelen. De tijdinterval wordt bepaald door
een draad gemaakt van bimetaal. Dit materiaal heeft de eigenschap
langer te worden bij verwarming. Om technische redenen wordt deze
draad met een voorschakelweerstand gekoppeld om de stromen binnen
aanvaardbare grenzen te houden terwijl een spoel in de vorm van een
relais het geheel compleet maakt. |
De werking van al deze
mechanische clignoteurs is praktisch gelijk, alleen de
constructie en uiterlijk kan afwijken |
Werking:
Op het moment dat de richtingaanwijzer wordt
bediend loopt er een stroom door het bimetaal die door opwarming
langer wordt. hierna wordt een contact gesloten die er voor zorgt
dat het stroomrelais inkomt en op zijn beurt de knipperlichtlampen
bediend. Op het moment dat de lampen branden wordt ook het circuit
van het bimetaal verbroken zodat het schakelproces opnieuw kan
plaatsvinden. De schakelmomenten of knipperfrequenties moeten 90 per
minuut zijn met een tolerantie van plus minus 30. In de
richtingaanwijzerschakelaar op het dashboard van de Traction
knippert een verklikkerlampje (led) synchroon met de
richtingaanwijzers buiten. |
De bovenste draad op de
foto is het bimetaal die langer wordt bij verwarming. |
Opmerking:
Een akoestische terugkoppeling in de vorm van een zoemer is
mogelijk. Wanneer de knipperlichten of het controlelampje opeens veel
langzamer (sneller) knipperen dan ze normaal gesproken doen, kan dat een
indicatie zijn dat een of meer lampen defect zijn of dat de fietsdragerverlichting o.i.d. is aangesloten.
Clignoteurs
Richtingaanwijzer
Verbastering van clignotant (blinkend) - clignoteur is wat Vlaanderen ervan gemaakt heeft. Tot de jaren '60 zag men de
uitklapbare pinkers aan de wagens, later de knipperlichten aan de voor-
en achterkant.
Het woord clignoteur wordt volgens Wikipedia enkel in België gebruikt.
|
Clignoteur met twee
aansluitingen. De plus aansluiting spreekt voor zich. De COM
aansluiting gaat naar de centrale aansluiting bedieningsschakelaar
knipperlichten. |