Vaker
remschoenen vervangen?
Wanneer
de remschoenen versleten zijn en dus vervangen moeten worden dan kan
dat zonder gebruikmaking van een rempasser. Je boft
wanneer je dit zelf de eerste keer ook hebt gedaan bij dezelfde
remtrommel. Wanneer je dat toen nauwkeurig hebt uitgevoerd is het
niet noodzakelijk de onderste instelling van de excentrieken te
veranderen of bij te stellen. Is dit niet het geval dan moeten we
alsnog de klassieke afstelmethode toepassen. Moeilijk is het niet, alleen meer
werk.
Foto
1
Verlijmde
remvoeringen kunnen verder afslijten dan diegene die geklonken zijn.
Dat is misschien wel een voordeel omdat we er dan langer mee kunnen
doen.
Van deze remvoering is wel erg weinig over zoals we kunnen zien en
dat is minder dan de minimale 1,5mm. dikte wat al niet veel is.
Werkwijze
Allereerst wordt het geheel gereinigd zodat zodat de nieuwe remvoering en zeker het raakvlak van de remvoering schoon
blijft bij de montage. De scharnierende delen spaarzaam met wat
kopervet invetten. Daarna kunnen we de nieuwe remvoering aanbrengen.
Het laatste is de veer, die we met een truck op kunnen leggen. De
bovenste excentrieken worden teruggedraaid. Eventueel met wat
kruipolie inspuiten zodat het verstellen straks wat beter gaat. Nu
kan de trommel geplaatst worden door eerst wat krijt op binnenzijde
aan te brengen. Nu kunnen we de trommel verdraaien en de bovenste excentrieken iets aandraaien totdat de trommel net niet blokkeert.
Hierna de trommel verwijderen en de remschoenen controleren op
krijtsporen. Wanneer de afstelling goed is zien we overal op de
voering krijt zitten.
Foto
2
Met een schoolbordkrijtje wordt de trommel
ingekrijt om later, wanneer de trommel geplaatst is, de krijtsporen
terug te vinden op de remvoering. Het is het mooiste als we dit op
een groot deel van de remvoering terug zien.
Verder afstellen
Wanneer
dit niet het geval is zullen we net zo lang aan de bovenste- en
onderste instellingen moeten draaien totdat dit wel zo is. Meestal
is dit een combinatie van beiden. Dus bovenste en onderste voor de
linkse excentrieken en de bovenste en onderste voor de excentrieken
rechts. Wanneer alles naar tevredenheid is uitgevoerd kunnen we de
onderste excentrieken borgen en de remtrommel definitief terugplaatsen. Nu komt de laatste afstelling en dat zijn de bovenste
excentrieken. Deze worden dusdanig verdraaid totdat de remtrommel net
iets aanloopt.
Foto 3
De rand aangegeven door
de pijl moet niet te veel uitsteken. Is dat wel het geval dan moet
de remtrommel worden uitgedraaid.
Afhankelijk van
de diepte van de groeven in de remtrommel mag deze bij een Traction
Avant maximaal en dan ook eenmalig 2mm. uitgedraaid worden. Is het
meer dan moeten de remtrommels vervangen worden.
Foto 4
Ook hier zien we verschillen in lengte van de remvoering net als bij
een Traction Avant. De korte wordt voor en de langere achter
gemonteerd. Wanneer we nieuwe remvoeringen aanschaffen zijn deze 5mm.
dik. De mogelijkheid is om voor gelijmde remvoeringen te kiezen die
zeker zo sterk zijn als de geklonken typen.
Opmerking
Bij de Traction zit de lange remvoering voor en de korte
achter! Zie ook "werking
remschoenen".
Testrit
Nu zijn we klaar en kunnen een testrit houden.
Na de testrit mogen de remtrommels iets warm worden. Dat iets warm
worden verdwijnt na verloop van tijd vanzelf.
Nastellen
en inlopen
Na een jaar of 5000 kilometers gereden te
hebben de bovenste excentrieken iets bijstellen totdat de remtrommel
weer iets aanloopt. Daarna kunnen we het schema aanhouden voor het
onderhoud van de remmen. Rem voorzichtig en op tijd zodat de
remvoering de kans krijgt zich aan te passen aan de trommel wat
zeker een langere levensduur geeft.
Foto
6
Met een stukje elektriciteitsdraad is het
mogelijk de veer voor de remschoenen aan te spannen. Voor deze
handeling is speciaal gereedschap verkrijgbaar maar op deze manier
kan het ook.
Zie
ook remschoenen afstellen website
onderhoud. |
Foto 1
Foto 2
Foto 3
Foto 4
Deelvergroting van de
verlijmde remschoen
Foto 6 |