Home               Remsysteem overzicht
 

Remschoenen vernieuwen zonder een rempasser te gebruiken.

Versleten remvoeringen kunnen bij iedere auto voorkomen en in dit verhaal is dat van een Citroën Break. Het principe van vervangen is hetzelfde en dus ook het afstellen, zij het met kleine niet noemenswaardige verschillen. 

Vaker remschoenen vervangen?
Wanneer de remschoenen versleten zijn en dus vervangen moeten worden dan kan dat zonder gebruikmaking van een rempasser. Je boft wanneer je dit zelf de eerste keer ook hebt gedaan bij dezelfde remtrommel. Wanneer je dat toen nauwkeurig hebt uitgevoerd is het niet noodzakelijk de onderste instelling van de excentrieken te veranderen of bij te stellen. Is dit niet het geval dan moeten we alsnog de klassieke afstelmethode toepassen. Moeilijk is het niet, alleen meer werk.                                 

Foto 1
Verlijmde remvoeringen kunnen verder afslijten dan diegene die geklonken zijn. Dat is misschien wel een voordeel omdat we er dan langer mee kunnen doen. 
Van deze remvoering is wel erg weinig over zoals we kunnen zien en dat is minder dan de minimale 1,5mm. dikte wat al niet veel is.


Werkwijze
Allereerst wordt het geheel gereinigd zodat zodat de nieuwe remvoering en zeker het raakvlak van de remvoering schoon blijft bij de montage. De scharnierende delen spaarzaam met wat kopervet invetten. Daarna kunnen we de nieuwe remvoering aanbrengen. Het laatste is de veer, die we met een truck op kunnen leggen. De bovenste excentrieken worden teruggedraaid. Eventueel met wat kruipolie inspuiten zodat het verstellen straks wat beter gaat. Nu kan de trommel geplaatst worden door eerst wat krijt op binnenzijde aan te brengen. Nu kunnen we de trommel verdraaien en de bovenste excentrieken iets aandraaien totdat de trommel net niet blokkeert. Hierna de trommel verwijderen en de remschoenen controleren op krijtsporen. Wanneer de afstelling goed is zien we overal op de voering krijt zitten. 

Foto 2
Met een schoolbordkrijtje wordt de trommel ingekrijt om later, wanneer de trommel geplaatst is, de krijtsporen terug te vinden op de remvoering. Het is het mooiste als we dit op een groot deel van de remvoering terug zien. 

Verder afstellen
Wanneer dit niet het geval is zullen we net zo lang aan de bovenste- en onderste instellingen moeten draaien totdat dit wel zo is. Meestal is dit een combinatie van beiden. Dus bovenste en onderste voor de linkse excentrieken en de bovenste en onderste voor de excentrieken rechts. Wanneer alles naar tevredenheid is uitgevoerd kunnen we de onderste excentrieken borgen en de remtrommel definitief terugplaatsen. Nu komt de laatste afstelling en dat zijn de bovenste excentrieken. Deze worden dusdanig verdraaid totdat de remtrommel net iets aanloopt.

Foto 3
De rand aangegeven door de pijl moet niet te veel uitsteken. Is dat wel het geval dan moet de remtrommel worden uitgedraaid. Afhankelijk van de diepte van de groeven in de remtrommel mag deze bij een Traction Avant maximaal en dan ook eenmalig 2mm. uitgedraaid worden. Is het meer dan moeten de remtrommels vervangen worden.

Foto 4

Ook hier zien we verschillen in lengte van de remvoering net als bij een Traction Avant. De korte wordt voor en de langere achter gemonteerd. Wanneer we nieuwe remvoeringen aanschaffen zijn deze 5mm. dik. De mogelijkheid is om voor gelijmde remvoeringen te kiezen die zeker zo sterk zijn als de geklonken typen.

Opmerking

Bij de Traction zit de lange remvoering voor en de korte achter! Zie ook "werking remschoenen".

Testrit
Nu zijn we klaar en kunnen een testrit houden. Na de testrit mogen de remtrommels iets warm worden. Dat iets warm worden verdwijnt na verloop van tijd vanzelf.
 

Nastellen en inlopen
Na een jaar of 5000 kilometers gereden te hebben de bovenste excentrieken iets bijstellen totdat de remtrommel weer iets aanloopt. Daarna kunnen we het schema aanhouden voor het onderhoud van de remmen. Rem voorzichtig en op tijd zodat de remvoering de kans krijgt zich aan te passen aan de trommel wat zeker een langere levensduur geeft.

Foto 6
Met een stukje elektriciteitsdraad is het mogelijk de veer voor de remschoenen aan te spannen. Voor deze handeling is speciaal gereedschap verkrijgbaar maar op deze manier kan het ook.


Zie ook remschoenen afstellen website onderhoud.


Foto 1

Foto 2

Foto 3

Foto 4

Deelvergroting van de verlijmde remschoen

Foto 6

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 09-08-2018