|
Een
korte terugblik op Paris-Moscou-Paris in 1984
|
Een
bijzonder jaar en een bijzondere gebeurtenis die niet is te
evenaren, ook niet toen na 25 jaar in 2009 hetzelfde
geprobeerd werd. Geen 130 Tractions zoals in 1984 maar
in 2009 deden 30 Traction mee aan deze gedenkwaardige rit. |
|
Rudy Seidel
|
Assen, 20 april 2012
|
|
Op verzoek van Ben, bij deze een korte terugblik,
waarom deze rit te rijden, waarom met een Citroën Traction Avant,
waarom? waarom? Weet ik eigenlijk zelf ook niet, dus maar beginnen
bij het begin, waarom schaf je een Citroën Traction Avant aan. Omdat ze
mooi zijn. Het is bij mij in mijn jeugd begonnen, een neef van
mij, Jan de Vries, reed altijd in een oude Mercedes Benz uit het jaar
1936, model 170 of 190 Diesel, vaak kwamen ze bij mijn ouders op de
koffie en zag ik de auto vanaf de 1e verdieping van de
woning, dit maakte veel indruk op mij. Tegenover ons was een drukkerij,
de eigenaar reed in een Traction Avant, de eigenaar van een
papiergroothandel, ook uit dezelfde straat, reed in een Traction Avant,
de toon was toen waarschijnlijk al gezet.
|
|
1976
Jaren later, we praten over 1976, kwam ik bij mijn
neef koffie drinken, op een gegeven moment belanden we in de schuur en
wat stond daar in de hoek? Jawel: een Traction Avant 11BL uit
1955!!!!!!!
Ik wist eigenlijk niet wat ik zag, welk een
vloeiende lijnen tarten mijn netvlies, was helemaal gek op dat moment,
1976: ik was toen 20 jaar jong en wilde die auto! En hij of zij was te koop, destijds voor het bedrag
van HFL. 5000,- met 2 defecte aandrijfassen en een kapotte startmotor. Eenmaal huiswaarts gekeerd liet de auto mijn
gedachten niet los, hoe kom ik aan het geld hiervoor, mijn vader stond
bij de bank garant voor de lening en na 1 week stond de auto thuis voor
de deur, ik was zo trots, zo trots als de bekende pauw.
|

Brighton GB 1983
|
De kleur was Gris Bruyere, muisgrijs dus, dit is
een poos zo geweest, maar later veranderd in rood met een ellips op de
zijkanten in zilvergrijs, had Bugatti ook, vond ik toen wel mooi.
Maar ik wijk alweer af, ging ergens anders over,
een terugblik naar 1984, was een hele bijzondere rit, ook erg lang, heb
zelf , volgens mijn kilometerteller een dikke 9000km afgelegd, ging op
zich best wel probleemloos.

De landen welke aangedaan werden was een beleving
op zich, vooral achter
het Ijzeren gordijn, wat een cultuurverschillen
met het vrije Westen.
Maar al dit soort zaken zijn uitvoerig te lezen op
de volgende website:
|

Paar jaar in deze kleur gehad en daarna Royal Blue
metallic van Rolls Royce, ook mooi.
Zelfs Sinterklaas heeft er in gezeten, 1998
|
http://www.motormeisje.be/Rudyhadee/
Wat nu, na al die jaren, nog steeds in een Traction
rijden? Jawel dus en ook elke dag van het jaar, met uitzondering bij
mooi weer, dan pak ik de motorfiets, of de BMW R75/5 van 1972 of de
Harley-Davidson WLA van 1942, dan blijft de Traction toch echt wel
staan.
De betrouwbaarheid van de Traction valt 100% mee,
ben zelf werkzaam bij een Profile Tyrecenter, dus ik zie dagelijks wat
voor trammelant moderne auto’s hebben, nee,laat maar, voor mij geen
moderne, blijf stug door rijden in de Traction, ondanks haar
vriendelijke nukken zo af en toe.
|

Bepakt
in 1984
|
Heden ten dage heeft ze alweer een andere
kleurstelling, aangepast aan de Harley-Davidson is ook zij nu groen met
vlekken, ofwel in de uitvoering gelijkend op die van het Franse verzet
(FFI)aan het eind van de 2e Wereldoorlog, uitgedost met de
Franse vlag,kruis van Lorraine en het V-teken gaat ze nu zeer opvallend
door het leven, de kinderen vonden het niet mooi, maar ze zullen er wel
aan gaan moeten wennen.
De rit van destijds, meer als 130 auto’s, een
hele happening was dit, belevenissen van destijds worden niet gewist uit
het geheugen, zit loeivast vergrendeld in het brein, Citrofilie is een
ernstige, ongeneeslijke ziekte, je komt er nooit weer vanaf, het wordt
vaak met het jaar erger en erger, apart volk dus.
De wel en wee’s tijdens zo’n reis komt me
bekend voor, ook in onze groep en andere groepen was het niet altijd
koek en ei, je zit elkaar op de lip, sommige mensen ken je, andere zijn
volkomen vreemd en ook wereldvreemd, dat gaat geheid botsen dus.
|

2010,
maar ze moest die dag nog wel rijden |
|
Korte terugblik?
Wat gaat er zoal kapot aan een Traction met zo’n
rit, kleine opsomming:
-vastlopende remmen.
-kokende motoren.
-verstopte radiateurs (door vliegen plaag).
-veel versnellingsbakken (onervaren berijders).
-laadproblemen.
-carrosserieschade (in slaap vallen onder het rijden
of de auto
keren op de snelweg in Moscou).
-gebroken drijfstangen.
U ziet, allemaal zaken wat bij een moderne auto ook
mis kan gaan.
Het Oostblok in het algemeen:
In 1984 oogde het in Rusland en Oost Duitsland als
de jaren ’50 in het vrije Westen, wat is alles daar beknopt en
ouderwets te noemen met wat wij gewend zijn, eigenlijk leven we hier in
weelde. Was trouwens wel erg blij met de warme hap in een
restaurant ’s avonds om een uur of 23.00,
|

Reserve onderdelen liggen in de tuin te wachten
|
champignonsoep en een
fatsoenlijke schnitzel, daar knapt een mens wel van op. Was in Oost
Duitsland trouwens, ergens op een berg, op de tast in de mist daar het
restaurant gevonden, was wel apart. De rit nog een keer rijden hoeft van mij niet meer,
toen genoeg meegemaakt om er nu nog op te kunnen teren, de auto blijft
tot in de lengte van haar dagen, iets anders kopen doe ik liever niet,
probeer zo lang mogelijk gebruik te maken van deze auto, hoop maar dat
dit gaat lukken.
Zo eerst maar weer, zou een korte impressie maken,
maar dit lukt me eigenlijk nooit.
|

Huidige
staat 2012
|
Groeten,
Rudy
Seidel
|
|
Met dank aan Rudy die
bereid was een korte terugblik te geven over de reis Paris - Moscou
- Paris in 1984.
Hier een korte impressie maar voldoende om de rit hier
weer te doen
herbeleven. Ook een Tractionist in hart en nieren die de Traction
verkiest boven het moderne blik van deze tijd en deze ook dagelijk
gebruikt. Bijzonder toch!!
Ben E Kulsdom
|
|
Naar
boven |
|