Home                      
Een korte terugblik op Paris-Moscou-Paris in 1984 Een bijzonder jaar en een bijzondere gebeurtenis die niet is te evenaren, ook niet toen na 25 jaar in 2009 hetzelfde geprobeerd werd. Geen 130 Tractions   zoals in 1984 maar in 2009 deden 30 Traction  mee aan deze gedenkwaardige rit.
Rudy Seidel Assen, 20 april 2012


Op verzoek van Ben, bij deze een korte terugblik, waarom deze rit te rijden, waarom met een Citroën Traction Avant, waarom? waarom? Weet ik eigenlijk zelf ook niet, dus maar beginnen bij het begin, waarom schaf je een Citroën Traction Avant aan. Omdat ze mooi zijn. Het is bij mij in mijn jeugd begonnen, een neef van mij, Jan de Vries, reed altijd in een oude Mercedes Benz uit het jaar 1936, model 170 of 190 Diesel, vaak kwamen ze bij mijn ouders op de koffie en zag ik de auto vanaf de 1e verdieping van de woning, dit maakte veel indruk op mij. Tegenover ons was een drukkerij, de eigenaar reed in een Traction Avant, de eigenaar van een papiergroothandel, ook uit dezelfde straat, reed in een Traction Avant, de toon was toen waarschijnlijk al gezet.
1976
Jaren later, we praten over 1976, kwam ik bij mijn neef koffie drinken, op een gegeven moment belanden we in de schuur en wat stond daar in de hoek? Jawel: een Traction Avant 11BL uit 1955!!!!!!! 
Ik wist eigenlijk niet wat ik zag, welk een vloeiende lijnen tarten mijn netvlies, was helemaal gek op dat moment, 1976: ik was toen 20 jaar jong en wilde die auto! En hij of zij was te koop, destijds voor het bedrag van HFL. 5000,- met 2 defecte aandrijfassen en een kapotte startmotor. Eenmaal huiswaarts gekeerd liet de auto mijn gedachten niet los, hoe kom ik aan het geld hiervoor, mijn vader stond bij de bank garant voor de lening en na 1 week stond de auto thuis voor de deur, ik was zo trots, zo trots als de bekende pauw. 

Brighton GB 1983

De kleur was Gris Bruyere, muisgrijs dus, dit is een poos zo geweest, maar later veranderd in rood met een ellips op de zijkanten in zilvergrijs, had Bugatti ook, vond ik toen wel mooi. 

Maar ik wijk alweer af, ging ergens anders over, een terugblik naar 1984, was een hele bijzondere rit, ook erg lang, heb zelf , volgens mijn kilometerteller een dikke 9000km afgelegd, ging op zich best wel probleemloos. 

       

De landen welke aangedaan werden was een beleving op zich, vooral achter
het Ijzeren gordijn, wat een cultuurverschillen met het vrije Westen.
Maar al dit soort zaken zijn uitvoerig te lezen op de volgende website:



Paar jaar in deze kleur gehad en daarna Royal Blue metallic van Rolls Royce, ook mooi.
Zelfs Sinterklaas heeft er in gezeten, 1998

                     http://www.motormeisje.be/Rudyhadee/

Wat nu, na al die jaren, nog steeds in een Traction rijden? Jawel dus en ook elke dag van het jaar, met uitzondering bij mooi weer, dan pak ik de motorfiets, of de BMW R75/5 van 1972 of de Harley-Davidson WLA van 1942, dan blijft de Traction toch echt wel staan.

De betrouwbaarheid van de Traction valt 100% mee, ben zelf werkzaam bij een Profile Tyrecenter, dus ik zie dagelijks wat voor trammelant moderne auto’s hebben, nee,laat maar, voor mij geen moderne, blijf stug door rijden in de Traction, ondanks haar vriendelijke nukken zo af en toe.


Bepakt in 1984

Heden ten dage heeft ze alweer een andere kleurstelling, aangepast aan de Harley-Davidson is ook zij nu groen met vlekken, ofwel in de uitvoering gelijkend op die van het Franse verzet (FFI)aan het eind van de 2e Wereldoorlog, uitgedost met de Franse vlag,kruis van Lorraine en het V-teken gaat ze nu zeer opvallend door het leven, de kinderen vonden het niet mooi, maar ze zullen er wel aan gaan moeten wennen.

De rit van destijds, meer als 130 auto’s, een hele happening was dit, belevenissen van destijds worden niet gewist uit het geheugen, zit loeivast vergrendeld in het brein, Citrofilie is een ernstige, ongeneeslijke ziekte, je komt er nooit weer vanaf, het wordt vaak met het jaar erger en erger, apart volk dus.

De wel en wee’s tijdens zo’n reis komt me bekend voor, ook in onze groep en andere groepen was het niet altijd koek en ei, je zit elkaar op de lip, sommige mensen ken je, andere zijn volkomen vreemd en ook wereldvreemd, dat gaat geheid botsen dus.

 
2010, maar ze moest die dag nog wel rijden

Korte terugblik?  
Wat gaat er zoal kapot aan een Traction met zo’n rit, kleine opsomming:
 
   
      
-vastlopende remmen. 
       -kokende motoren. 
       -verstopte radiateurs (door vliegen plaag). 
       -veel versnellingsbakken (onervaren berijders). 
       -laadproblemen. 
       -carrosserieschade (in slaap vallen onder het rijden of de auto
        keren op de snelweg in Moscou). 
       -gebroken drijfstangen.

U ziet, allemaal zaken wat bij een moderne auto ook mis kan gaan.

Het Oostblok in het algemeen:   
In 1984 oogde het in Rusland en Oost Duitsland als de jaren ’50 in het vrije Westen, wat is alles daar beknopt en ouderwets te noemen met wat wij gewend zijn, eigenlijk leven we hier in weelde. Was trouwens wel erg blij met de warme hap in een restaurant ’s avonds om een uur of 23.00,



Reserve onderdelen liggen in de tuin te wachten

champignonsoep en een fatsoenlijke schnitzel, daar knapt een mens wel van op. Was in Oost Duitsland trouwens, ergens op een berg, op de tast in de mist daar het restaurant gevonden, was wel apart. De rit nog een keer rijden hoeft van mij niet meer, toen genoeg meegemaakt om er nu nog op te kunnen teren, de auto blijft tot in de lengte van haar dagen, iets anders kopen doe ik liever niet, probeer zo lang mogelijk gebruik te maken van deze auto, hoop maar dat dit gaat lukken. 
Zo eerst maar weer, zou een korte impressie maken, maar dit lukt me eigenlijk nooit.


Huidige staat 2012



Groeten,

Rudy Seidel 


Met dank aan Rudy die bereid was een korte terugblik te geven over de reis Paris - Moscou - Paris in 1984.
Hier een korte impressie maar voldoende om de rit hier weer te doen herbeleven. Ook een Tractionist in hart en nieren die de Traction verkiest boven het moderne blik van deze tijd en deze ook dagelijk gebruikt. Bijzonder toch!!
Ben E Kulsdom

Naar boven

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 28-02-2017